Un home en un mercat de Madrid (Europa Press/Josefina Blanco)
Un home en un mercat de Madrid (Europa Press/Josefina Blanco)

Farina, ous i sucre, els productes estrella de la compra de confinament

Segons les dades del govern espanyol, al mes d'abril es van comprar un 32% més de productes pel confinament

RedaccióActualitzat

Sembla la recepta base de qualsevol coca, però és la llista de la compra del confinament per la pandèmia del coronavirus. Al mes d'abril vam anar molt més al mercat i vam comprar un 32% més. Els increments són generalitzats, però els productes estrella són tres: farina, ous i sucre.

Segons les dades del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, les famílies van duplicar el seu consum de farina i sèmoles. Les xifres certifiquen el pas del que es va anomenar "compra búnquer", al mes de març, a la compra de confinament. A l'inici de l'estat d'alarma es van esgotar els productes de primera necessitat, amb el paper higiènic com a icona. A l'abril, les necessitats ja havien canviat.

Les xifres del ministeri comparen la compra de l'abril d'aquest any amb la del 2019:

-La farina i les sèmoles van experimentar l'increment de compra més gran, amb un 128%
-Els ous, un 53%
-El sucre, un 52%

Però no es van deixar de comprar productes bàsics. Amb un increment per sobre del 30% hi ha un altre grup d'aliments:

-Hortalisses fresques, un 44%
-Fruites, un 36%
-Llegums, un 39,5%

I després la carn, el peix, el pa i els làctics:

- Carn, un 30%, sobretot de porc i pollastre
- Peix, un 23%, sobretot el congelat
- Pa, un 25%
- Oli, un 24%
- Llet, un 21%

També ha augmentat força el consum de begudes que abans es consumien a fora, com vi i cervesa, i la compra de snacks, fruits secs, olives i xocolata. Productes que es consumeixen entre hores i per plaer.

En canvi, la compra d'altres productes com l'arròs s'ha moderat. La xifra és més alta que fa un any, però menor que al mes de març.

 

El mercat dels Encants de Barcelona, que ha reobert el primer cap de setmana de juny
El mercat dels Encants de Barcelona, que ha reobert el primer cap de setmana de juny (EFE/ Enric Fontcuberta)

Més compra i més cara

El confinament ha canviat gustos i necessitats i també ha tocat la butxaca. En les últimes dades de l'índex de preus al consum (IPC) de mitjans de maig, queda clar que la cistella de la compra del confinament va disparar els preus de productes essencials. A l'abril, aquesta cistella bàsica de la Covid-19 va costar un 1,1 % més que al març.

Molts dels productes es van encarir, liderats pels llegums i hortalisses, que van pujar més del 10%. Les pizzes van pujar un 3,6% i els productes de neteja, un 1,2. En canvi, amb els restaurants tancats, la carn de xai sortia més barata.

ARXIVAT A:
Coronavirus Economia de butxaca
Anar al contingut