Les portades del quiosc de les "fake news" de Nova YOrk (Reuters)
Les portades del quiosc de les "fake news" de Nova York (Reuters)
Nova York

"Fake news" convertides en notícies de portada en un quiosc a Nova York

Iniciativa d'una revista de periodisme per combatre les notícies falses

Irene VaquéActualitzat

"Hillary Clinton va demanar a l'FBI que entregués urani als russos"; "Texas, reconegut com un estat de Mèxic"; "Trump creu que Amèrica no hauria d'haver donar mai la independència al Canadà"; "Calmants a l'aigua corrent". Tots aquests titulars són falsos, però tots, també, han corregut com la pólvora per les xarxes socials.

El de Trump i el Canadà, inventat per una web satírica, es va compartir més de 9.000 vegades. Són les anomenades "fake news", o notícies falses.

Ara, s'han pogut veure en un quiosc al bell mig de Manhattan, convertides en portada de diaris o revistes aparentment normals.

Tot plegat és una iniciativa efímera de la revista de periodisme Columbia Journalism Review, que vol alertar la societat de la necessitat de combatre la desinformació i, per contrast, reivindicar el periodisme ben fet.


Kyle Pope, editor de la revista, remarca que, si es reflexiona sobre aquests titulars, és fàcil adonar-se de "l'absurditat" que representen:

"Hem agafat històries que s'havien compartit àmpliament a la xarxa i les hem traslladat a una portada física del que semblen publicacions reals. Això et permet veure com d'absurd és. Et permet pensar en el fet que és ridícul, que no té cap sentit, però, tot i això, la gent encara ho comparteix."

Totes les informacions d'aquestes portades són notícies falses (Reuters)

Notícia relacionada: La meitat de les notícies que consumirem el 2022 seran falses


Com detectar notícies falses o "fake news"

Darrere la portada falsa, el vianant que s'acosta al quiosc es troba una guia per esquivar les notícies falses. El mateix editor resumeix els consells en una frase:

"Comprova les emocions, revisa la font i qüestiona't el contingut."

Des de "Columbia Journalism Review" remarquen que, sovint, aquestes desinformacions pretenen remoure les emocions dels usuaris.

Per això, abans de retuitejar o reenviar res, recomanen aturar-se un moment a mirar què diuen i qui ho diu, comparar-les amb altres mitjans, anar a la font que hagi parlat o buscar informació sobre l'autor de la notícia. De vegades, simplement comprovant la data de la informació es pot concloure que està fora de lloc.

Just abans de les eleccions "midterm"

Trump, aquest dijous a la Casa Blanca (Reuters)


El quiosc de les "fake news" s'ha instal·lat durant menys de 24 hores a Middtown Manhattan just quan falta una setmana per a les eleccions "midterm" dels Estats Units. Aquestes legislatives de mig mandat estan molt polaritzades. L'ambient s'ha enrarit els últims dies amb l'onada de paquets bomba contra personalitats vinculades als demòcrates i amb l'atemptat contra una sinagoga, amb onze morts.

El fals quiosc és una manera de cridar l'atenció sobre un fenomen, la propagació rapidíssima de les notícies falses a les xarxes socials, que va esquitxar les presidencials que van portar el magnat republicà Donald Trump a la Casa Blanca.

Vídeo relacionat: Cambridge Analytica i les seves tàctiques per fer guanyar Donald Trump

Facebook ha admès errors davant la ingerència russa per afavorir la campanya de Trump en detriment de la de Hillary Clinton, acusacions que Moscou rebutja.

Tant Facebook com Twitter i Google han hagut d'anunciar mesures per combatre la difusió d'informacions falses, fins i tot amb compareixences del seus dirigents al Senat nord-americà o al Parlament Europeu, i han anunciat el tancament de perfils sospitosos.

ARXIVAT A:
Notícies falsesMitjans de comunicacióXarxes socials Estats Units
Anar al contingut