Califòrnia

Facebook desenvolupa un nou sistema per lluitar contra l'assetjament en línia entre els seus usuaris

A partir d'ara, tenir massa dones joves entre els contactes, haver estat rebutjat moltes vegades entre les sol·licituds d'amistat o enviar molts missatges podran ser motius suficients per bloquejar un compte de Facebook. A través d'un algoritme de seguretat, desenvolupat per l'empresa nord-americana, que és capaç de detectar els denominats comportaments "sospitosos" o "agressius", la xarxa social més popular del món ha declarat la guerra als assetjadors que vulguin actuar a través dels seus comptes. Aquest nou sistema, definit pels seus responsables com l'"arma secreta" de Facebook, analitza els moviments dels usuaris, i si detecta alguna cosa fora del que es considera normal, pot enviar una alerta, que, fins i tot, pot acabar amb el bloqueig del compte.

Actualitzat
Els responsables de Facebook afirmen que la seva xarxa és "un dels llocs més segurs d'internet" i defensen que, amb aquesta nova iniciativa, estan fent un pas més per protegir els usuaris dels seus comptes. Malgrat tot, però, aquesta mesura no satisfà l'Agència Britànica de Protecció de Menors, que ha demanat a la companyia que instal·li un "botó de pànic" a cada perfil d'usuari per ajudar a prevenir l'assetjament als menors. Aquest botó comptaria amb un accés directe a deu possibles fonts d'ajuda, i en el moment en què els usuaris el premessin se'ls derivaria cap a un lloc o un altre, segons el grau d'intimidació que estigui patint el menor.

L'"arma secreta" contra l'assetjament sexual en línia

El departament de seguretat internacional de Facebook està dirigit per Max Kelly, un exagent de l'FBI amb experiència en delictes informàtics. En una entrevista concedida al diari britànic "The Guardian", Kelly ha explicat que aquest sistema de seguretat és l'"arma secreta" per lluitar contra l'assetjament a la xarxa social.

Segons Kelly, aquest nou pla analitza les accions de cadascun dels usuaris i es compara amb una sèrie d'accions model. Si es considera que s'està actuant de forma estranya, el sistema envia un advertiment o, si ho creu necessari, bloqueja el compte.

A més, Kelly també ha assegurat que, quan es tracta de delictes greus com ara la pornografia infantil, els continguts s'eliminen de forma immediata dels perfils i el compte d'aquell usuari es bloqueja automàticament.

D'altra banda, Kelly ha puntualitzat que la xarxa "només comparteix les dades dels usuaris per una molt bona raó", i que Facebook sempre manté un equilibri fonamental entre la intimitat dels usuaris i el respecte a la legalitat.

Facebook, l'exemple de l'èxit a la xarxa

L'any 2004, un estudiant de la Universitat de Harvard, Mark Zuckerberg, va posar en marxa Facebook amb la idea de crear un grup a la xarxa on la gent es pogués trobar en línia per compartir amb els altres la seva vida, les seves experiències o les seves aficions.

Però Facebook no va ser el primer portal de tirar endavant un projecte d'aquestes característiques. L'any 1980, David Bohnett va crear Geocities, una comunitat que va tenir força èxit entre el 1990 i el 1998, però que no va acabar de consolidar-se després que Yahoo n'adquirís els drets.

Pel que fa a Facebook, i gràcies, sobretot, als prop de 90 milions d'usuaris dels quals disposa, ha aconseguit convertir-se en un veritable èxit a internet.

Es va expandir de forma sorprenentment ràpida. Inicialment, la xarxa va començar a funcionar entre estudiants de diferents universitats americanes. En pocs mesos, es va popularitzar, i el març del 2006, va rebre una oferta de compra per 750 milions de dòlars, que va declinar. El maig del mateix any, la xarxa ja s'havia estès a l'Índia, i el mes de juny, firmava un acord amb iTunes Store.

La resta va venir rodat. En menys d'un any la prestigiosa revista "Newsweek" li dedicava una portada i Microsoft en comprava una part. Tot plegat ha fet possible que, en només cinc anys, Facebook hagi passat de ser un programa d'ús privat a convertir-se en tot un fenomen mundial, amb més de 400 milions d'usuaris al mes, i 1.200 treballadors en plantilla.

De fet, el seu èxit ha arribat tan lluny que fins i tot s'està preparant una pel·lícula basada en la seva història, que portarà per títol "The Social Network". El film, que comercialitzarà Columbia Pictures i que podria dirigir David Fincher, explicarà la vida del seu creador, Mark Zuckerberg, des dels seus inicis a la Universitat de Harvard fins a l'eclosió de la popularitat de Facebook.
Anar al contingut