Tren de la companyia alemanya DH (Pixabay/Michael Gaida)

Europa tindrà un tren nocturn que arribarà a Barcelona el 2024

Les companyies ferroviàries de França, Alemanya, Àustria i Suïssa s'han unit per llançar trens nocturns internacionals que uniran 13 ciutats europees

Les dues primeres rutes de tren nocturn entrarien en funcionament el desembre de l'any que ve entre Viena i Munic, d'una banda, i entre Zuric, Colònia i Amsterdam, per una altra.

El desembre del 2023 començarien a circular els combois nocturns des de Viena i Berlín fins a Brussel·les i París.

L'última línia programada, un any després, el 2024, seria entre Zuric i Barcelona.

Això serà possible gràcies al projecte de les companyies SNCF francesa, DB alemanya, OBB austríaca i CFF suïssa per llançar en els pròxims quatre anys línies de trens internacionals que uniran 13 grans ciutats europees, entre les quals Barcelona.

Projecte i terminis de les noves línies nocturnes que enllaçaran tretze ciutats europees

Les quatre empreses ferroviàries han treballat amb els seus respectius governs per cooperar en aquestes rutes anomenades Nightjet.

El ministre alemany de Transport, Andreas Scheuer, assegura que la proposta vol ser "una oferta ferroviària encara més respectuosa amb el clima i el medi ambient a Europa".

En la mateixa línia, el secretari d'estat francès de Transport, Jean-Baptiste Djebbari, ha destacat que estan convençuts que els trens de nit constitueixen "una alternativa ecològica i sostenible i permeten suscitar l'interès dels ciutadans pel tren".

La Societat Nacional de Ferrocarrils (SNCF) compta que disposarà d'una subvenció pública "indispensable per donar suport al model econòmic d'aquesta oferta de nit".

Segons les dades que aporten per defensar el seu com un projecte sostenible, un viatge en avió entre París i Viena genera per passatger uns 400 quilos de diòxid de carboni (CO2) en emissions, mentre que el tren en genera deu vegades menys.

El Pacte Verd de la CE

La Comissió Europea acaba de presentar aquesta setmana les línies mestres per modernitzar la mobilitat i reduir en un 90% les emissions de CO del sector del transport el 2050, responsable de gairebé el 30% dels gasos d'efecte hivernacle.

"Hem d'intentar satisfer les necessitats dels europeus, que cada cop viatgen més, i al mateix temps fer decréixer la petjada de carboni del transport", ha dit el vicepresident de la CE per al Pacte Verd, Frans Timmermans.

La Comissió vol doblar el trànsit de passatgers en línies d'alta velocitat per al 2030 i triplicar-lo per al 2050. Brussel·les proposa simplificar l'ús i la compra de bitllets transfronterers i liberalitzar els mercats ferroviaris perquè el ferrocarril substitueixi els avions en distàncies inferiors als 500 quilòmetres.

Els trens són un mitjà de transport poc contaminant, perquè funcionen normalment amb electricitat, que es pot generar amb fons renovables.


Alta velocitat de baix cost

La companyia francesa Ouigo ha anunciat la venda dels bitllets per al seu futur servei de tren d'alta velocitat a Espanya, en la línia Madrid-Barcelona, amb ofertes a partir de 9 euros.

Està previst que la circulació comenci a partir del 10 de maig, però la marca de baix cost de la ferroviària estatal francesa SNCF ha condicionat la data final a l'evolució de les restriccions a la mobilitat per la pandèmia.

Tren d'Alta Velocitat francès Ouigo

La companyia ofereix trens Alstom amb vagons de dos pisos, amb una capacitat de 509 passatgers. Ouigo ha assenyalat en un comunicat que amb la seva fórmula d'alta velocitat a baix preu ja ha venut 50 milions de viatges a França des del seu llançament el 2013.

La companyia té la intenció d'operar també les línies d'alta velocitat Madrid-Llevant per a finals de 2021 i la Madrid-Sevilla el 2022.

ARXIVAT A:
MobilitatMedi ambient
Anar al contingut