Gent asseguda a l'espai per deixar l'equipatge al tren que va de Lleida a Barcelona
Gent asseguda a l'espai per deixar l'equipatge al tren que va de Lleida a Barcelona

Estudiants com sardines als trens: "Des que hi ha abonaments gratis, tot està més ple"

Gent asseguda a terra o fent tot el trajecte dreta a l'R13 o l'R11 per anar o tornar de Barcelona, un maldecap que s'ha agreujat des que hi ha els abonaments gratuïts

RedaccióActualitzat

Pujar al tren, de vegades entre empentes, i constatar que, un dia més, has de fer el trajecte dret. És el que els passa a molts usuaris de les línies R13 (Estació de França-Lleida) i R11 (Sants-Portbou) els diumenges a la tarda i també els divendres, els dies en què molts usuaris, sobretot estudiants, agafen aquest transport públic per anar a Barcelona o tornar-ne.

En Sergio Requena sol agafar el tren que passa per Caldes de Malavella a les 6 de la tarda per anar cap a Barcelona. "No hi ha manera d'anar assegut. L'any passat no era així, si venies una mica més d'hora agafaves lloc gairebé segur, però ara és impossible. Des que hi ha abonaments gratis, tot està més ple", explica.

Anar drets al passadís o als accessos del tren sol ser molts cops l'única opció
Anar drets al passadís o als accessos del tren sol ser molts cops l'única opció (CCMA)

En Roger Ferrer sol tenir més sort. Aquest estudiant puja a Figueres i encara troba on asseure's, però aquest diumenge ha pujat a Girona i el panorama és molt pitjor. Tant, que s'arriba a plantejar pagar un AVE:

"És indignant. Hem provat de vegades poder pagar un AVE, però clar, tenint el transport gratuït de Renfe, és frustrant... Per entrar, de vegades acabes forcejant."

"És una vergonya: o posen més trens o que permetin que la Generalitat tingui les competències, perquè al final sempre estem igual", es queixa Martí Plasencia, un dels passatgers del comboi.

La Mariona Pagès puja a Flaçà i allà la situació encara és bona. "Però arriba a Girona i s'omple de seguida i la gent s'asseu a terra. És una mica campi qui pugui".

Joves asseguts amb les maletes als accessos d'un comboi entre Figueres i Girona
Joves asseguts amb les maletes als accessos d'un comboi entre Figueres i Girona (CCMA)

Si pujar al tren pot ser complicat, també hi ha tensió a l'hora de baixar, perquè l'atapeïment fa témer que no es pugui baixar del vagó, perquè hi ha gent ocupant els accessos.

Alguns apunten que la situació ha empitjorat a partir de les obres de la Sagrera, que han fet que l'estació de Sant Andreu Comtal sigui l'origen i el final de l'R2 Nord i l'R11 fins a principis de desembre, segons les previsions, i que han motivat queixes dels usuaris perquè els suposa més temps de trajecte.

"És des que hi ha aquestes obres. Abans, tot bé. És trist, perquè just ara que han fet això de l'abonament [de franc], que hi hagi això sembla que ho han fet expressament, hi ha molts problemes i molta gent preferiria agafar l'AVE", es lamenta la Mireia González, que ha començat el trajecte a Figueres.

En un intent d'evitar la saturació, alguns viatgers han optat per agafar trens regionals, que fan més parades, però expliquen que la situació és bastant similar.

La imatge viral d'un tren amb gent anxovada

En el cas de l'R13, fa uns dies es va viralitzar la queixa d'una usuària, que va difondre a Twitter la imatge d'un tren amb la gent anxovada, asseguda a terra i obstaculitzant el pas en cas d'emergència.

El recorregut d'aquesta línia comença a Lleida, on els usuaris no solen tenir problema per trobar lloc on seure. Ara bé, un cop el tren arriba a Valls, s'omple com un ou.

En Xavier Rodríguez, veí de Vilabella, fa anys que s'hi troba:

"Va molt ple. S'omple principalment a Valls, fins al punt que molta gent no pot arribar a pujar a dins del tren. Jo fa 4 anys i tot aquest temps he vist que no hi caps, molts dies has d'anar una hora dret."

També aquí hi ha qui es planteja agafar un AVE, "que és molt més car, però almenys pots anar assegut i pots fer feina o el que sigui", afegeix en Xavier.

La Paola Monfort, que és d'Alpicat i estudia a Lleida, és usuària habitual del tren de mitjana distància. "Com que és l'única línia exprés que hi ha, molta gent va dreta o asseguda a terra".

"És el pa de cada dia", corrobora la Maria Vidal, que l'agafa entre Roda de Berà i Barcelona, i destaca que només hi ha un tren directe al matí i un altre a la tarda.

La gent que puja a Lleida sol trobar lloc, però després la cosa es complica
La gent que puja a Lleida sol trobar lloc, però després la cosa es complica (CCMA)


Un tren nou els diumenges a la tarda des de Lleida

Justament, aquest diumenge s'ha afegit un trajecte més a la línia que vol ajudar a pal·liar la situació de col·lapse.

Renfe al·lega que "monitoritza diàriament la demanda" juntament amb la Generalitat, titular del servei, per introduir-hi millores, i diu que és en el marc d'aquesta anàlisi que, des del 6 de novembre, s'ha posat en funcionament un nou tren a la línia R13 amb sortida de Lleida a les 18.40 hores.

Alguns usuaris han constatat que hi havia una mica més d'espai, però d'altres no han notat res, com ha afirmat l'Arnau Cunillera Flavià: "Ho veig quasi igual que sempre. Els que l'agafem a Valls sempre hem d'anar drets".

Dos milions d'abonaments gratuïts

Els combois atapeïts fa anys que són un fenomen habitual, però s'han incrementat amb els nous abonaments de Rodalies. Des del 24 d'agost, Renfe ha expedit dos milions d'abonaments de Rodalies i Mitjana Distància, el cost dels quals es tornarà a finals d'any si s'han fet un mínim de 16 viatges. Tot plegat ha situat la demanda de Rodalies al 95% de la d'abans de la pandèmia.

En l'últim any, els viatges a Rodalies han crescut un 34,6% de mitjana a tot l'estat: un 31% a Madrid, un 32,7% a Barcelona i un 38% a València. En nuclis com Màlaga, Bilbao o Cadis, l'augment respecte a l'any passat se situa al voltant del 55% i en llocs com Astúries o Santander supera el 60%, segons les dades de la companyia.

Pel que fa als Mitjana Distància, fins a l'1 de novembre han registrat cinc milions de viatges, prop de dos milions més respecte al 2020 i 861.000 més que l'any 2019, previ a la pandèmia.

Del total de títols multiviatge gratuïts expedits, més d'1,4 milions (el 71%) corresponen a abonaments per viatjar als diferents nuclis de Rodalies i els prop de 600.000 restants són per a trajectes de Mitjana Distància.

ARXIVAT A:
MobilitatRenfe
Anar al contingut