Barcelona

Estacions fantasma: les que han quedat en desús i les que no s'han arribat a estrenar

RedaccióActualitzat

El caos pel fum als túnels de Rodalies, que ha deixat sense trens el centre de Barcelona, té origen en un incendi que s'ha iniciat en una acumulació de deixalles i altres materials en el recinte soterrani de l'anomenada Marina Bifurcació o Bifurcació Vilanova. Per a molts, l'existència d'aquesta estació en desús al subsòl de Barcelona ha estat una descoberta, però hi ha un bon nombre d'estacions fantasma de tren i de metro a Barcelona i arreu de Catalunya.

Les primeres imatges de l'estació Marina Bifurcació o Bifurcació Vilanova, situada entre les estacions de Rodalies d'Arc de Triomf i el Clot, just al costat del Teatre Nacional de Catalunya, són del 1972. Aquí s'havien d'unir les línies procedents de Terrassa i Mataró, però el creixement de la xarxa de Rodalies va aconsellar un canvi de recorregut i l'estació mai va entrar en servei. A principis dels 90, coincidint amb l'operació Barcelona 92, se'n va enderrocar una part. La resta, es diu, es pot veure passant amb els trens de la línia del Maresme.

L'estació, situada en un cul-de-sac del Poblenou en un carrer sense continuació i flanquejat per dues naus industrials antigues, mostra evidents signes d'abandonament amb deixalles i material com mobles vells i parets pintades amb grafits. Tot i això, el lloc s'ha convertit en un refugi de persones sense llar.

Bifurcació Vilanova, però, no és l'única estació fantasma. N'hi ha algunes més, unes quantes que es van tancar i d'altres que ni s'han arribat a obrir mai.

Les estacions fantasma del metro

Al metro de Barcelona, també n'hi ha. A la línia 3, la més antiga de la ciutat, hi ha l'estació de Ferran, una estació que es va inaugurar després de la Guerra Civil al carrer Ferran, molt a prop de l'estació de Liceu. S'hi entrava per la Rambla i sembla que es va tancar als anys 60 per la proximitat de Liceu i Drassanes. A la mateixa línia 3, n'hi ha una altra: Travessera, que està per sobre de la Diagonal i abans de Fontana. Aquesta estació, però, mai es va arribar a obrir del tot.

A la línia groga, hi ha dues de les estacions més conegudes: la de Banco i la de Correus. La de Banco es va fer entre Urquinaona i Jaume I; el nom ve de l'antiga seu del Banc d'Espanya, on ara hi ha la seu de Catalunya Caixa. Segons diu la llegenda, va ser construïda per dur la recaptació del metro al Banc d'Espanya. Era una estació molt curta perquè només hi pogués entrar un vagó i  no es va arribar a utilitzar mai sobretot per la proximitat de l'estació de Jaume I. S'hi poden veure moltes deixalles, fustes i papers de diari.

L'estació de Correus, davant la seu de Correus, en canvi, sí que es va utilitzar i es va tancar als anys 70 després d'haver-se inaugurat durant la república. A la mateixa estació, encara hi ha penjat l'anunci del tancament de l'estació l'any 71 així com propaganda electoral de la candidatura d'Eduard Tarragona del mateix any amb l'eslògan "La voz de los sin voz".

També hi ha la parada Gaudí entre les parades de Sant Pau/Dos de maig i Sagrada Família, entre els carrers de Marina i Lepant, una estació que mai va ser inaugurada i, per tant, no s'ha fet servir. Es va construir el 1968 amb l'objectiu de ser una estació de la línia 2 amb correspondència amb la línia 5, però va quedar en desús perquè els plans de creixement del metro de Barcelona van canviar.

També hi ha algunes estacions fantasma a la línia 9 i 10 del metro, una part de les quals deixaran de ser-ho aquest divendres, quan comencin a circular els combois i les andanes s'omplin de passatgers.

Més estacions de tren abandonades

Fora de Barcelona, hi ha l'estació de tren Baricentro, al Vallès, i d'altres al Maresme com l'estació Premià Nord, on no hi paren els trens però hi ha una petita construcció.

A Olesa de Montserrat, també hi ha les restes d'una altra estació de Renfe que mai va entrar en funcionament.

Aquestes relíquies ferroviàries són uns dels punts de pelegrinatge dels aficionats als trens i als llocs abandonats. Aquests espais congelats en el temps no tenen cap manteniment especial per part d'Adif. Adif ha iniciat converses amb una empresa barcelonina interessada a organitzar una ruta turística per estacions abandonades.

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut