"És hora de trossejar Facebook": un dels fundadors demana acabar amb el monopoli

En una carta oberta a The New York Times, Chris Hughes demana al govern que protegeixi els ciutadans davant del gegant tecnològic de Zuckerberg
"És hora de trossejar Facebook": un dels fundadors demana acabar amb el monopoli

"És hora de trossejar Facebook": un dels fundadors demana acabar amb el monopoli

En una carta oberta a The New York Times, Chris Hughes demana al govern que protegeixi els ciutadans davant del gegant tecnològic de Zuckerberg
Redacció Actualitzat
TEMA:
Xarxes socials
El soci majoritari de Facebook ha fet front a diversos escàndols per la manca de privacitat de les dades

"És hora de trencar Facebook". Aquest és el demolidor titular amb el qual Chris Hughes, un dels cofundadors de Facebook, encapçala un llarg article d'opinió al diari  "The New York Times".

Hugues diu que sent la necessitat de "reparar" el mal que ha causat aquesta empresa a la societat, un projecte que originàriament només va sorgir per connectar la gent del campus de Harvard on tots dos estudiaven quan van crear Facebook.

Destaca que no entèn com el govern dels Estats Units li permet controlar tres plataformes de comunicació clau -Facebook, Instagram i WhatsApp- que milers de milions de persones usen diàriament.

"No hi ha precedent de la seva capacitat de controlar organitzar i, fins i tot, censurar les converses de 2.000 milions de persones. Fins fa poc, WhatsApp i Instagram s'administraven com a plataformes independents dins de l'empresa matriu. Però Facebook està treballant ràpidament per a integrar els tres, la qual cosa faria més difícil dividir-les", alerta.

 

 

Un clar missatge cap al Govern nordamericà perquè trenqui el «monopoli» de la companyia que lidera Mark Zuckerberg i protegir els drets dels ciutadans.

En el seu article, Hughes demana crear una agència governamental per controlar gegants tecnològics i una legislació similar a l'europea per a la privacitat de les dades.


Monopoli digital permès

De fet, la legislació no permet que existeixi una única companyia de petroli o d'electricitat en un país. L'objectiu és defensar el dret del consumidor a poder triar i que hi hagi competència de preus.

L'economia digital, en canvi, sembla que pugui jugar amb regles diferents. La legislació va sempre molts passos per darrera dels que fan els gegants tecnològics.

La veu de Hughes s'uneix a la d'alguns legisladors i polítics que també han reclamat mesures antimonopoli per a acabar amb l'enorme poder acumulat per alguns gegants tecnològics com Amazon, Google o Facebook.

La senadora Elizabeht Warren, candidata presidencial demòcrata, és una de les veus que urgeixen a limitar el poder que tenen aquestes companyies "perquè també limiten la innovació".

Hugues demana que el govern reguli a la companyia perquè sigui "més responsable davant el poble nord-americà".

"El consell d'administració de Facebook  funciona com un comitè assessor i no com un supervisor,  perquè Mark controla al voltant del 60 % de les accions amb dret a vot. Només ell pot decidir com configurar els algorismes de Facebook i determinar què veuen les persones en les seves "Notícies", quina configuració de privacitat poden usar i , fins i tot, quins missatges es lliuren. Estableix les regles sobre com distingir el discurs violent de la mera ofensa".

 

 

Hughes assegura que va vendre les seves accions en la xarxa social en 2012 i, des de llavors, no inverteix en cap companyia d'aquest tipus.

També recorda que els fundadors de les dues companyies que va comprar -Instagram i WhatsApp- van abandonar Facebook per les seves discrepàncies amb Zuckerberg.

Assegura que no va ser fins a les eleccions nordamericanes de 2016 i l'escàndol de Cambridge Analytica que es va adonar realment dels perills del monopoli de la xarxa social. I conclou: "Mark Zuckerberg no pot arreglar Facebook, però el nostre govern sí".

 

 



Actualment, Chris Hugues és codirector del Economic SecurityProject, una iniciativa per a combatre la pobresa als Estats Units, i assessor en l'Institut Roosevelt.

Després de l'impacte de la publicació de l'article, Facebook ha rebutjat en un comunicat els arguments de Hughes i la petició pública que la companyia sigui dividida.

"Facebook accepta que amb l'èxit ve la responsabilitat. Però això no vol dir que calgui trossejar una companyia americana d'èxit",

El comunicat de la companyia remarca que l'exigència de responsabilitats a les companyies tecnològiques només es pot fer a través d'una  complexa reglamentació de les normes que regulen internet. "Això és exactament el que ha demanat sempre Mark Zuckerberg".

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials