Es dupliquen els accidents mortals amb furgonetes per l'auge del comerç online

La DGT vol estudiar les condicions de treball dels repartidors a domicili

Mireia Prats/Ll. Miquel GarciaActualitzat

La DGT s'ha proposat estudiar a fons el fenomen de les furgonetes de repartiment de paquets del comerç electrònic, arran de l'augment de la sinistralitat dels últims anys, que gairebé s'ha doblat.

Les compres per internet han crescut un 20 per cent i la competència per lliurar-los com més aviat millor obliga milers de transportistes a treballar al límit.

A Trànsit preocupa que la seguretat viària quedi qüestionada per les condicions en què treballen aquests transportistes.

Ja hi ha transportistes que lamenten les condicions amb què els obliguen a treballar, assumint riscos a la carretera que molts cops acaben en accident.

 


70 cèntims per paquet

Empreses com Amazon no tenen flota de repartidors pròpia, tot són empreses de repartiment subcontractades o conductors autònoms. Amazon, però, assegura que vetlla perquè ho facin respectant les normes de conducció.

Els conductors neguen que ningú els controli i denuncien que l'única cosa que importa a l'empresa és que el paquet s'entregui. El repartidor només cobra uns 70 cèntims per paquet. Si l'entrega. Si no, no.

El sector es ressent d'aquesta situació, fins al punt que hi ha empreses que s'han negat a treballar per a Amazon perquè asseguren que no els surt a compte. Ho explica Julián Lluch, que treballa a Nacex:

"Ells no valoren, ells busquen preu, preu, preu. Amb 70 cèntims, perquè una persona es pugui guanyar la vida ha d'entregar 300 paquets al dia. No s'ha arribat a entendre que portar una cosa d'un lloc a un altre té un cost. Amb 70 cèntims no surten els números a ningú. És una bogeria. I si no s'hi posa solució ràpid, acabarà explotant."

 

 

La DGT també discrepa d'Amazon i altres empreses del sector, i ja ha anunciat que farà un estudi en profunditat de les condicions amb què es fa aquest tipus de transport, per veure si són un risc per a la seguretat viària.

Ho ha explicat el director de l'organisme, Pere Navarro:

"Nosaltres volem fer un estudi, però no per prohibir, perquè sabem què hi ha al darrere, que són autònoms amb una furgoneta guanyant-se la vida".

Els excessos de velocitat i les drogoalcoholèmies són la màxima preocupació de les autoritats de trànsit.

 

El doble d'accidents

Segons els Mossos d'Esquadra, a Catalunya l'any passat un total de 1.360 conductors de furgonetes van donar positiu en els anomenats drogotest. Concretament, 646 conductors van donar positiu en alcohol i 714, en drogues.

 

 

Només a la ciutat de Barcelona, la meitat dels conductors aturats en els controls de drogoalcoholèmia que va fer la Guàrdia Urbana l'any passat van donar positiu en droga. D'aquests, gairebé 8 de cada 10 són conductors de repartiment, al volant de furgonetes i camions lleugers.

 

 

Dels 159 accidents mortals que hi va haver el 2018 a Catalunya, en 27 hi va haver furgonetes implicades. El doble que tres anys abans.


Més de 12 hores al volant

L'activitat dels repartidors comença a quarts de set del matí i és frenètica.

Han de recollir entre 300 i 400 paquets, que repartiran al llarg del dia. Són centenars de furgonetes d'empreses subcontractades que surten a tot drap per les carreteres i carrers de les ciutats.

 

 

Treballen una mitjana de 12 hores diàries. Dinen i sopen a les furgonetes. Alguns, fins i tot, hi fan les seves necessitats. El Javier Lahosa ho va fer durant un mes i mig. Però ho va deixar perquè no ho veia gens clar.

"L'experiència era nefasta, perquè el volum de paquets a repartir era impossible. Aparcar, conduir a tota velocitat... Hi havia nits que acabava a les 11, havent començat a les 6 del matí. Estressant i absolutament inútil: cobres si entregues els paquets. Si no, et descompten diners. I si no compleixes els mínims, et fan fora. T'obliguen a "corre, corre, corre" per [arribar a] un sou acceptable."

El sou habitual dels repartidors són 900 euros bruts al mes. El que més corre pot guanyar uns 1.200 euros, però assumint riscos a la carretera. Córrer és imprescindible per entregar tots els paquets que porten, però córrer és sinònim d'accidents.

"Hi havia accidents continus, i en funció de si era culpa teva o no, fotien fora el treballador. D'aquí venien els accidents. Jo havia de dinar conduint, i això és il·legal i perillós."

Les empreses que busquen repartidors només demanen dos requisits als aspirants: tenir el permís de conduir amb tots els punts en vigor i no tenir antecedents penals.


25.000 multes en un any

L'any passat, a Catalunya es van matricular 34.000 furgonetes i camions de menys de 3.500 quilos, un 67% més que el 2017.
A Barcelona i la seva àrea metropolitana es calcula que cada dia hi circulen 247.000 furgonetes.

 

 

A la ciutat s'han disparat, i molt, les multes per excés de velocitat de les furgonetes. El 2017, la Guàrdia Urbana va posar 13.028 sancions. El 2018, la xifra gairebé es va doblar: 24.927 multes per excés de velocitat de furgonetes, captades per radars fixos i mòbils. Fins i tot la policia s'ha sorprès d'aquest increment.

La Guàrdia Urbana també ha detectat que, de tots els positius dels controls de drogues que s'han fet últimament a la ciutat, la immensa majoria, el 77%, són transportistes, conductors de furgonetes o petits camions:


Notícia relacionada: El 77% dels conductors que donen positiu per droga a Barcelona són transportistes

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut