Es disparen els delictes de trànsit per drogues i alcohol: "Són bombes a la carretera"

Les alcoholèmies penals pugen un 52%, i els positius per drogues, un 147%

Lorena Garcia LeyvaActualitzat

Prop de 24.000 conductors han de respondre davant de la justícia per conductes penals al volant comeses l'any passat. El gruix dels delictes són per conduir sota els efectes d'alcohol o drogues, seguits per la conducció sense carnet, segons les dades a les quals ha tingut accés TV3. En canvi, fa 4 anys, no s'arribava als 19.000.

Més de la meitat dels delictes de trànsit comesos són per conduir begut o drogat.

En el cas de l'alcohol, hi ha hagut un augment del 52%, mentre que els positius per drogues s'han disparat un 147%.

 

Els Mossos d'Esquadra i les policies locals van detectar 11.702 conductors amb alcoholèmies superiors a 0,6 mg/l, el límit que marca la diferència entre infracció i delicte.

A aquests casos cal sumar-hi els 685 denunciats per conduir sota els efectes de les drogues, soles o en combinació amb l'alcohol. En total, 12.387.

Si, a més, hi afegim els positius d'alcohol sancionats per via administrativa, la dimensió del problema és encara més evident.

La pandèmia ha trencat la tendència a la baixa de l'alcohol al volant, i ara preocupa el risc potencial sobre la seguretat viària, segons explica Andreu González, cap de la divisió de trànsit dels Mossos d'Esquadra:

"Ens preocupa perquè són conductors que són bombes a la carretera. Estem parlant de l'alcoholèmia penal, que és una alcoholèmia evident en les persones, no és una alcoholèmia dissimulada molt a prop del límit. És una alcoholèmia de més de 0,60 mil·ligrams per litre d'aire aspirat; per tant és una persona que té les condicions molt afectades per conduir. I que en tinguem un de cada tres que sigui penal, a nosaltres ens preocupa molt."

Un control de trànsit dels Mossos, a finals del 2022 (ACN)

El debat de les penes de presó i les multes

Les conductes de risc al volant poden comportar penes de presó que --sense reincidència-- es poden substituir per treballs en benefici de la comunitat o sancions econòmiques.

Les associacions de víctimes fa anys que reclamen un enduriment de les penes contra les conductes irresponsables al volant.

José Pérez Tirado, advocat especialista en accidents de trànsit i assessor de l'associació de víctimes Stop Accidents, es mostra convençut que el tema de les sancions econòmiques s'hauria de revisar. "S'haurien de fixar imports molt més elevats perquè realment fossin un missatge dissuasiu i que la persona que condueix en cap cas consumeixi alcohol o drogues."

I explica: "Per exemple, a França hi ha multes de 45.000 euros, de 75.000 euros. Aquí, per a molts dels delictes de risc, les multes són de 1.200 euros, de 800 euros. Per nosaltres, no són dissuasives. I hi ha uns mesos de privació del permís de conduir, però després de vuit mesos hi tornen i tampoc es controla prou el compliment de les retirades de carnet."

També afegeix que els delictes d'alcohol i drogues contribueixen a agreujar el col·lapse judicial. "Tenen un cost important, amb intervenció d'un jutge, un fiscal, etc. Aquest cost l'hauria d'assumir la persona que comet el delicte. No està prou sancionat."

Un dels controls per drogues a l'autopista (CCMA)

Conduir sense permís

Juntament amb el consum d'alcohol i drogues, els delictes de trànsit que van augmentar més l'any passat són els relacionats amb la conducció sense permís. 4.399 persones van ser sancionades per via penal per conduir tot i tenir el permís retirat per ordre judicial o sense punts, i 5.310 per conduir sense haver obtingut mai el carnet.

Ho detalla des dels Mossos Andreu González, que diu que el 40% dels 23 conductors contra els quals s'ha obert causa davant la justícia tenien alguna deficiència penal en el carnet de conduir.

"No és gent que no se l'havia renovat. És gent que havia perdut els punts, que tenia el carnet retirat per ordre judicial o que no ha tingut mai el carnet de conduir i que condueix, amb el risc que això suposa per a la resta d'usuaris de la carretera."

Els Mossos dialoguen amb un motorista en un control (ACN)

La velocitat, limitada

L'únic delicte de trànsit que ha experimentat un lleuger descens en relació amb les xifres d'abans de la pandèmia és l'excés de velocitat, que, perquè sigui considerat delicte, ha de ser superior a 80 quilòmetres per hora sobre el límit permès en via interurbana, i a 60 en el cas de les vies urbanes.

 

ARXIVAT A:
TrànsitMossos d'Esquadra
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut