Barcelona

ERC i ICV demanen la dimissió d'Álvarez després de censurar-ne l'actuació

Els socis del govern han demanat un cop més la dimissió de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. El portaveu republicà, Joan Ridao, ha repartit responsabilitats a governs del PP i del PSOE anteriors i també ha demanat que Magdalena Álvarez plegui. També el diputat d'ICV-EUIA ha insistit en aquest punt perquè tots els problemes eren "previsibles". Ridao ha argumentat que darrere d'un gest exemplar o "autènticament higiènic" la gent veuria que els polítics són capaços de plegar quan fan les coses mal fetes. Finalment, ha acusat Álvarez "de persistir en l'error", de tenir una "actitud fatxenda i de menyspreu".

Actualitzat
Segons ha indicat Joan Ridao, la dimissió o cessament d'Álvarez "està més que justificada" davant "la seva incompetència i la falta de previsió dels problemes que podien sorgir per un traçat discutible" i també "per la seva actitud fatxenda i prepotent". Ridao ha insistit que la ministra "no ha atès les reclamacions i ha estat mesos i mesos sense escoltar i infravalorant la necessitat urgent d'inversions en rodalies".

Per la seva banda, el diputat d'Iniciativa, Salvador Milà, ha demanat a la ministra que marxi, ja que tots els problemes es podien haver evitat perquè eren "previsibles" pel traçat elegit per al tren d'alta velocitat, i ha comparat la inversió rebuda per Rodalies de Madrid i de Barcelona. Milà ha apuntat que "el greuge és gran si tenim en compte que des de 1991 fins al 2002 la suma de capital invertit en obres i instal·lacions va créixer a Catalunya a un ritme inferior a un 1% anual, mentre que a Madrid va créixer a un ritme del 10,9% cada any, i això no és victimisme, és el resultat d'unes opcions polítiques". A més, segons ha dit, Foment hauria hagut d'optar des del primer moment per parar les obres a la zona de l'Hospitalet" en vista "dels problemes d'estabilitat del terreny".

El portaveu d'ERC, que ha traçat en to irònic un paral·lelisme entre l''"annus horribilis" d'una determinada família", en al·lusió a la família reial espanyola, amb l'"estiu i la tardor negre" que viu Catalunya per la "crisi de les infraestructures ferroviàries", ha lamentat el "via crucis" que pateixen els usuaris dels trens.

Ridao ha reconegut que "l'actual govern espanyol va heretar unes infraestructures obsoletes a Catalunya i un traçat decidit en etapes anteriors pel PP amb el suport de CiU", que "incloïa el pas pel Baix Llobregat, que és absurd, ja que era millor utilitzar una llançadora" fins a Sants. Per això ha criticat CiU perquè en tota la inversió ferroviària feta des de 1992 s'hagi prioritzat l'AVE per damunt de la xarxa de Rodalies i de Regionals". Ridao ha recordat que és per això que "hi ha línies amb trens que tarden actualment a cobrir els trajectes el mateix temps que fa 40 anys, com la de Puigcerdà, a la Cerdanya".

Segons Ridao, que aquest any "s'hagin sumat 470 avaries de Renfe a Catalunya" i que actualment "un servei públic essencial estigui interromput" suposen "una demostració que ara estem sumits en un autèntic desastre descomunal sense precedents a Europa".

Finalment, el republicà ha reclamat a les empreses públiques Adif i Renfe que assumeixin responsabilitats pel que ha passat, i ha destacat que "hi ha hagut incompetència per no veure que hi havia risc de forats i no realitzar estudis geològics solvents". "També hi ha hagut imprevisió -ha afegit- i, en tercer lloc, hi ha hagut una nul·la, per no dir nefasta, gestió política, i una total opacitat del Ministeri, que s'ha vist amb fets com ocultar a l'Ajuntament del Prat que s'estava construint una estació provisional al seu municipi".

Després de recalcar que "la ciutadania està farta de promeses i reclama solucions, que passen per facilitar indemnitzacions als afectats", Ridao ha afirmat que "és possible que la dimissió d'Álvarez no arregli la situació, però almenys tranquil·litzaria molta gent".
Anar al contingut