La model xinesa Jing Wen, amb pigues a la cara
La model xinesa Jing Wen, amb pigues a la cara

"Els xinesos no tenim pigues": polèmica per la pell d'una model de Zara

Molts internautes defensen la diversitat estètica enfront de la tradició del maquillatge i la cara pàlida

Francesc CanalsActualitzat

El rostre sense maquillar, ple de pigues, d'una model xinesa en una campanya publicitària de Zara ha provocat un duel de sensibilitats a les xarxes socials de la Xina.

La protagonista involuntària de la polèmica és Li Jingwen, coneguda popularment al sector de la moda i la cosmètica com Jing Wen. És una model cotitzada i ha aparegut en campanyes anteriors de Calvin Klein i H&M.

Aquest cop els publicitaris han volgut mostrar el seu rostre sense una sola pinzellada de maquillatge.

La jugada era que destaqués el vermell del pintallavis que anuncia Zara. En canvi, la seva cara plena de pigues, habitualment maquillades, ha irritat els defensors de la tradició. Ho consideren com un insult.

"Els xinesos no tenim pigues!"

És el que sosté un internauta a la plataforma Weibo.

És veritat que les poblacions de la Xina, el Japó, les Corees tenen molt poques taques a la cara, comparat amb les dels caucàsics. Però sobretot és que els canons estètics a l'Àsia Oriental estableixen que la pell ha de ser com més blanca millor.

I si hi ha alguna imperfecció, la visió tradicional és que s'ha de recórrer al maquillatge.

"Si et fan una foto, millor tapar-te-les", diu Li Shuying, a la seixantena. I afegeix: "No fa bona cara", referint-se a la model de Zara.

Les cares i postures festives dels xinesos quan es fan fotografies tenen la seva explicació en aquesta necessitat de posar bona cara, de mostrar alegria.
 

 

Perquè en aquest cas de Zara no són només les pigues. És el gest facial, cansat, inexpressiu. Tot plegat ha provocat que alguns "patriotes" de la xarxa considerin que el rostre de Jing Wen dóna una imatge negativa de les xineses i pot generar una actitud racista en contra seu.

Les autoritats criden a la calma, recomanen no ser tant susceptible, perquè això danya al seu torn la imatge del poble xinès. Són comportaments que denoten, diuen, falta de confiança.

La Zhang Chaonai, una noia d'uns 25 anys, maquillada, no hi veu problema:

"Mentre a la persona que les té li agradi, no passa res per tenir pigues."

I molts internautes defensen Jing Wen com un exemple d'una necessària diversitat estètica.

La cosa no deixa indiferent a cap edat. Liu Shaoen té uns dotze anys i les coses molt clares. Acompanya la seva mare a la sortida d'un centre comercial. Ella no té una opinió definida sobre la polèmica. En Shaoen es llança:

"Sense maquillatge està bé. I pots mostrar-te a tu mateix tal com ets i no cal res més."


La resposta de Zara

Zara ha respost que no pretenia ofendre ningú, que la foto és natural, que les seves models no passen pels retocs de Photoshop.

Segons declaracions al popular web Pear Video, un representant de l'empresa espanyola precisa que la campanya publicitària té un abast global i no específic per a la Xina.

Jing Wen no ha entrat en la polèmica. En declaracions anteriors, després d'altres aparicions sense maquillar, havia reconegut que odiava les seves pigues quan era petita i quan estava a l'institut, bàsicament perquè no són habituals entre els xinesos i els asiàtics. Ara m'agraden, declarava el 2016 a la revista "Vogue".

En qualsevol cas, les pigues de Jing Wen hauran portat a la memòria dels directius de moltes empreses estrangeres a la Xina els casos recents de Dolce & Gabbana o el de Victoria's Secret.
 

 

Una model maldestre que intentava menjar pasta i pizza amb els palets en un vídeo publicitari de Dolce & Gabbana va destrossar les seves vendes a la Xina, tot i els esforços per disculpar-se per part de l'empresa.

El 2017, Victoria's Secret va haver de prescindir d'algunes models perquè, segons les xarxes, havien comès diverses relliscades. En un cas, una model havia aparegut en un vídeo informal estirant els ulls, com si fossin xinesos, un gest vist com ofensiu.

Algunes veus més crítiques a la xarxa llancen la sospita que darrere el patriotisme hi hagi interessos d'empreses xineses o del govern per pressionar les marques estrangeres.

De ben segur, després del daltabaix patit per Dolce & Gabbana, molts creatius publicitaris deuen tenir molt en compte els valors tradicionals xinesos a l'hora d'intentar vendre en un mercat vital per a les grans multinacionals europees i nord-americanes.

Mil quatre-cents milions de persones no es poden menysprear i, sobretot, no es poden menystenir, perquè sempre hi haurà internautes disposats a denunciar-ho, induïts o no pel govern, en un país en que el que es pot dir o no a la xarxa està totalment controlat per les autoritats.

ARXIVAT A:
ModaXina
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut