Els vaixells a Espanya emeten més CO2 que els cotxes de les 30 ciutats més grans

El transport marítim és l'únic sector que no està regulat a la UE per la contaminació que genera, ni fiscal ni per la reducció d'emissions
Els vaixells a Espanya emeten més CO2 que els cotxes de les 30 ciutats més grans

Els vaixells a Espanya emeten més CO2 que els cotxes de les 30 ciutats més grans

El transport marítim és l'únic sector que no està regulat a la UE per la contaminació que genera, ni fiscal ni per la reducció d'emissions
Actualitzat
TEMA:
Crisi climàtica
El transport marítim, si fos un país, seria el 8è que més contamina a Europa (Reuters)

Espanya és el segon país d'Europa que emet més gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera procedents dels vaixells que entren i surten dels seus ports.

Segons l'estudi publicat per la federació europea d'ONGs Transport&Environement,T&E, de què formen part Ecologistas en Acción i Ecodes, les emissions de CO2 del transport marítim a Espanya són superiors a les emissions dels vehicles que circulen per les 30 principals ciutats del país.

 

 

El trasport marítim és l'únic sector que no respon ni fiscalment, ni amb cap mesura, per la contaminació que genera, segons la normativa de la Unió Europea. T&E reclama a la Unió Europea que apliqui al sector una normativa de reducció de les emissions.

 

Trànsit de mercaderies al port de Tarragona


Espanya, contaminació del trànsit marítim

El trànsit dels ports de l'Estat espanyol l'any passat va emetre 17 milions de tones de CO2, mentre que el trànsit en les 30 principals ciutats va llençar 12 milions de tones de CO2 a l'atmosfera. Només superat pels ports dels Països Baixos on les emissions superen les de tots els vehicles del país.

El trànsit marítim amb origen i destí a Europa va generar més de 139 milions de tones de CO2 l'any passat, això vol dir que si el transport marítim fos un país seria el vuitè més gran emissor de la Unió Europea, després d'Holanda.


Sense regulació per emissions

El transport marítim és l'únic sector que no està subjecte a cap regulació per emissions contaminants a la Unió Europea. No s'han imposat mesures per reduir les seves emissions, ni paga cap impost per aquest concepte. És més, el transport marítim rep cada any subvencions per valor de més de 24.000 milions d'euros de la Unió Europea en exempció de taxes per l'ús de combustibles fòssils.

Els vaixells només han d'informar la Unió Europea del combustible que consumeixen.

 

 

Mercaderies i creuers

Una empresa de transport marítim, la Mediterranian Shipping Company, MSC, ha entrat, juntament amb les centrals del carbó i Ryanair, a la llista de les 10 principals emissores de gasos d'efecte hivernacle, hiocupa la 8ena posició. MSC, amb una flota de 362 vaixells, mou béns de consum que van des de l'electrònica o la fruita fresca a roba o joguines, i és responsable de l'emission de més d'11 milions de tones de CO2 el 2018. Darrere l'empresa APM Maersk, amb 335 vaixells, ha llençat a l'atmosfera més de 8 tones de CO2.

 

 

No només el transport de mercaderies, sinó els creuers turístics ocupen un lloc important entre els emissors de gasos d'efecte hivernacle. Les dues principals companyies de creueus turístics, Carnival's i Royal caribbean,també són les que més emissions generen, per la seva gran flota de vaixells. Royal Caribbean allibera 290 grams de CO2 per persona i quilòmetre recorregut, mentre que els creuers de Carnival's n'emeten 277.

 

Els creuers també s'inclouen en els vaixells contaminants del trànsit marítim

 

Mesures a nivell Europeu

La Federació Europea Transport & Environment reclama a la nova presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen que actuï, incloent i obligant el sector del transport marítim en el compliment de les mesures per a la reducció d'emissions contaminants.

 

 

De moment, Van der Leyen ja s'ha compromès a incloure les emissions del transport marítim internacional en el Sistema de Comerç de les Emissions de la UE, ETS.

Malgrat aquest primer pas, l'T&E considera que calen mesures addicionals com que els vaixells se sotmetin a l'Informe de Monitoratge i Verificació, MRV, sobre la quantitat de CO2 i aplicar un topall del que poden emetre. I que es regulin aquestes emissions per reduir-les progressivament i accelerar la transició cap a l'ús de tecnologies netes i combustibles alternatius baixos en carboni o carboni zero.

A més, que les companyies paguin per le seves emissions i que aquests impostos reverteixin en un Fons Europeu del Clima Marítim.
Carlos Bravo, expert col·laborador de T&E reclama el compromís dels paísos membres de la UE.

"Ja és l'hora que els líders nacionals recolzin la presidenta de la Comissió Europea i el Parlament Europeu per reduir les emissions del transport marítim, llargament ajornades. Perquè el transport marítim faci la seva coontribució de forma justa en la lluita contra el canvi climàtic, Europa ha de portar el transport marítim al seu mercat de carboni i exigir normes de CO2 per a tots els vaixells que atraquin als seus ports."

Amb aquestes mesures, segons l'informe de T&E, el 2030 s'aconseguiria un 40% més de la reducció absoluta de les emissions de CO2 previstes en el transport marítim a la UE, o una reducció del 30% respecte als nivells del 2018.

ARXIVAT A:
Crisi climàtica