Barcelona

Els usuaris suspenen Rodalies de Renfe un any després del caos pels esvorancs de les obres de l'AVE

A partir del 20 d'octubre del 2007, el servei de rodalia de Renfe va viure els pitjors 40 dies de la seva existència. Una injecció de formigó a les obres de l'AVE va fer cedir el túnel dels Ferrocarrils de la Generalitat al Gornal. Això va obligar a suspendre la circulació de les línies de rodalia de Vilanova i l'aeroport. Aquell 20 d'octubre va començar un malson per als 180.000 passatgers afectats, que es van haver de desplaçar amb els 245 autobusos que va llogar la companyia. Renfe considera que els usuaris han recuperat la confiança, però més d'un passatger encara no les té totes. L'ADIF, la responsable de l'obra, reconeix que un cas així no es pot repetir.

Actualitzat
El seguit de despropòsits va continuar. Sis dies després, el 26 d'octubre, un altre esvoranc de deu metres de profunditat va ensorrar l'andana de l'estació de Bellvitge i es va decidir aturar del tot les obres les obres del túnel del tren d'alta velocitat.

Al cap de dos dies, el 28 d'octubre, el president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, va visitar les obres i en va assumir totes les culpes, però les reiterades peticions de dimissió de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez -o Maleni, com és coneguda des de llavors- no s'executaran mai. Zapatero no va concretar ni quan es tornaria a posar en marxa el servei de rodalia ni quan arribaria l'AVE a Barcelona.

No va ser fins al 17 de novembre que Renfe va restablir parcialment el servei a la C-2 sud. Una part dels usuaris va poder tornar als trens, però una altra va haver de continuar movent-se amb els autobusos.

Un mes i mig després de l'inici del caos, l'1 de desembre, Renfe va restablir completament Rodalies. I, per fi, el 20 de febrer del 2008 va arribar l'AVE a Barcelona, dos mesos després del que s'havia previst.

El cap de Renfe Rodalies, Jesús del Pozo, ha explicat a Catalunya Ràdio que aquest tercer trimestre el nombre d'usuaris ha pujat un 1,5% respecte al mateix període de l'any passat. Pozo reconeix que encara són el mitjà de transport més mal valorat, però entén que l'usuari ja torna a confiar en Rodalies.

Encara es desconeix el cost dels esvorancs

A octubre del 2008, el Ministeri de Foment encara no sap el total de diners que van costar els esvorancs de l'AVE. Tan sols el servei alternatiu d'autobusos i la gratuïtat de Rodalies i Ferrocarrils haurien costat uns 30 milions d'euros, segons informa "El Punt".

I, un any després, Foment tampoc no compleix amb Rodalies, segons l'"Avui". En el projecte de llei de pressupostos generals de l'Estat pel 2009 presentat pel govern espanyol només es preveu una inversió directa de 71,9 milions d'euros. Una xifra que queda molt lluny dels 6.000 milions que fa tres anys el govern i l'Ajuntament de Barcelona van reclamar a Foment.
Anar al contingut