L'entrada del túnel de Toses, que uneix la Cerdanya i el Ripollès (ACN / Lourdes Casademont)
L'entrada del túnel de Toses, que uneix la Cerdanya i el Ripollès (ACN / Lourdes Casademont)

Els trens entre Puigcerdà i Ribes de Freser tornen a circular deu mesos després

Des del juny de l'any passat, els usuaris de la línia R3 de Rodalies han fet el recorregut entre el Ripollès i la Cerdanya amb autobús

El servei ferroviari de la línia R3 de Rodalies, entre Puigcerdà i Ribes de Freser, torna a funcionar. Aquest dilluns ha estat el primer dia feiner amb trens circulant, després de deu mesos en què els usuaris han hagut de fer el recorregut en autobús.

Entre els usuaris del tren hi havia, sobretot, alleujament:

 

 

La línia que connecta Barcelona, Vic, Ripoll i Puigcerdà ha estat tallada des del 22 de juny per les obres al túnel de Toses, que van començar el 22 de juny, per reforçar l'estructura del túnel per evitar despreniments i canviar la catenària per posar-n'hi una de rígida.

En un primer moment, estava previst que les obres duressin set mesos i mig, però finalment s'han allargat més de deu mesos. Un despreniment a l'interior del túnel l'estiu passat va endarrerir dos mesos les obres.

Les obres s'han centrat en 950 metres dels quatre quilòmetres que té el túnel i han tingut un cost de 9,5 milions d'euros.

 

Un tren de la R3, entrant a l'estació de Puigcerdà aquest dilluns, primer dia feiner amb el servei restablert
Un tren de la R3, entrant a l'estació de Puigcerdà aquest dilluns, primer dia feiner amb el servei restablert

 

Obres per un descarrilament l'estiu de 2019

El 9 de juliol de 2019, un tren va descarrilar en aquest punt després del despreniment de formigó del túnel, que va caure a les vies. Els 35 passatgers que viatjaven al tren van haver de ser evacuats, tot i que no van patir danys personals.

Arran d'aquest descarrilament, l'agost del 2019 es va fixar una limitació temporal de velocitat de 30 km/h per l'estat del túnel. Un cop acabades les millores, aquest límit de velocitat es mantindrà durant dues setmanes; després passarà a 60 km/h dues setmanes més i, finalment, assolirà els 100 km/h, el límit de velocitat que hi havia abans del despreniment.

L'incident també va provocar les queixes d'alcaldes i el Consell Comarcal del Ripollès, que reclamaven més inversions i denunciaven que el descarrilament va ser una mostra de la "deixadesa" de manteniment de la línia R3.

 

La nova catenària del túnel de Toses
La nova catenària del túnel de Toses (ACN / Lourdes Casademont)

 

Fa un mes, un ferrocamió que estava treballant en les obres del túnel es va desfrenar i va circular sense control fins a Ripoll. Això va obligar a interrompre la circulació de trens entre Ribes de Freser i la capital del Ripollès.

El túnel de Toses, acabat de construir l'any 1922, és una infraestructura singular per la seva ubicació a una gran alçada, la seva longitud de gairebé quatre quilòmetres i el clima i la geologia de la zona.

 

 

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut