Barcelona

Els riders que no volen ser assalariats surten en contra de la nova llei de Treball

Uns 200 repartidors es manifesten a Barcelona contra la regularització laboral que vol fer el Ministeri amb Glovo i Deliveroo

Iván GutiérrezActualitzat

L'economia de plataformes com Glovo, Deliveroo o Uber ha generat una nova realitat laboral que pretén jugar amb unes altres regles sota el subterfugi tecnològic.

Inspecció de Treball ha sentenciat en diverses actes tant sobre Glovo com sobre Deliveroo que els seus repartidors són falsos autònoms, i que han de ser contractats. El Suprem també va acabar donant-li la raó en el cas de Deliveroo, i en els pròxims mesos ha de decidir sobre Glovo.

Per això, la ministra de Treball, Yolanda Díaz, va anunciar que regularia el treball d'aquestes plataformes, i que en cap cas seguiria l'exemple del Trade digital com a França, que és el que voldrien les plataformes.

És en aquest context que a Barcelona, aquest matí, uns 200 riders s'han manifestat amb els seus vehicles reclamant seguir amb el model actual.

La protesta ha aplegat uns 200 manifestants (ACN / Aina Martí)


Millor autoexplotar-se que no que t'explotin

Molts feien la reflexió que prefereixen autoexplotar-se i treballar 12 hores guanyant més diners, que no pas que una empresa els exploti com a assalariats. "Prefereixo autoexplotar-me jo mateix i treballar 9 hores i mitja, que no com feia abans, quan treballava 12 hores per 1.300 euros".

Les dues associacions organitzadores són APRA (Associació Profesional de Repartidors Autònoms) i AAR (Associació Autònoma de Riders), que han instat la ministra a reunir-se abans de regular, com ja va fer amb Riders x Derechos (associació a favor de ser assalariats).

La manifestació ha transcorregut de forma pacífica des de la plaça Francesc Macià fins a la Delegació Provincial de la Seguretat Social, on les associacions pro autònoms creien que hi havia el Ministeri de Treball. L'horari ha estat de 9.00 a 11.00, matiner per a una protesta així, curiosament, perquè a partir de les 12 comencen les hores en què els repartidors poden treballar.
 

Un debat de grisos

Ara mateix, hi ha una part dels repartidors (amb el suport de sindicats majoritaris, Riders x Derechos i col·lectius socials) que volen ser assalariats, i molts d'altres (APRA i AAR), volen seguir sent autònoms. El debat és complex. Qui vol seguir amb el model actual defensa que si fossin assalariats no hi hauria feina per a tots i les condicions serien pitjors, ja que tindrien un salari menor al no poder treballar més de 40 hores setmanals i amb uns horaris fixos.

D'altra banda, els que volen ser assalariats, diuen que "de facto" no tenen autonomia, ja que en el cas de Glovo la puntuació personal que permet agafar hores puja o baixa en funció de la teva disponibilitat. Per tant, un ha d'estar disponible per poder tenir una bona puntuació i agafar hores.

Aquest punt no es nega des de cap extrem, i per això molts dels manifestants avui eren majoritàriament de Stuart, que permet connectar-se i desconnectar-se quan un vol sense penalització. Un model que també ha implantat aquí Deliveroo i que emula l'original d'Uber als Estats Units.

Situació vulnerable

Un factor important a tenir en compte en aquest debat és que bona part dels repartidors són persones migrants, algunes encara en procés de regularització i que, per tant, no poden treballar i es veuen abocades a llogar un compte a algú per poder treballar i poder enviar diners al país d'origen. D'altres, migrants ja amb els permisos, volen treballar com més hores millor per facturar el màxim possible.

"Prefereixo treballar 12 o 14 hores i guanyar més del que em donaria un sou de 40 hores setmanals", assegura el repartidor Anderson Figueira, que treballa per a Stuart.

I tot i que aquestes feines van ser ideades per guanyar un complement, la majoria dels treballadors ho tenen com a principal ingrés. "Jo tinc 40 anys, soc separat i tinc un fill. Necessito aquesta feina i és molt difícil."
ARXIVAT A:
Precarietat laboral
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut