Els punts d'assessorament energètic de Barcelona atenen 13.355 llars el 2020, un 7% més

Actualitzat

ACN Barcelona.-Els onze punts d'assessorament energètic (PAE) de Barcelona han atès durant el 2020 un total de 13.355 llars -més de 33.000 persones-, un 7% més que l'any anterior. El servei, que va néixer per garantir l'aplicació de la llei 24\/2015 en matèria de pobresa energètica, ha aconseguit evitar el 2020 més de 27.000 talls de subministraments, la meitat que el 2019, perquè durant bona part de l'any la normativa estatal extraordinària per la pandèmia ja prohibia expressament tots els talls de subministrament per part de les companyies i no requeria acreditació de vulnerabilitat. El 2020 hi ha hagut un total de 119 talls a la ciutat, però en la majoria de casos les gestions dels PAE han permès la reconnexió en un termini de 24 o 48 hores.

Preguntada per si preveu un augment de les atencions quan s'aixequi la normativa estatal, la regidora d'Habitatge, Lucía Martín, s'ha mostrat convençuda que la llei catalana està "molt consolidada": "Mai ha estat suspesa i protegeix totes les situacions de tall en situacions vulnerables". Deutes pendents amb les companyiesTot i la davallada de talls evitats, els PAE han assessorat famílies amb deute pendent que pateixen "assetjament" de les subministradores. Segons el consistori, el 41% de les famílies amb deute pendent declara haver patit trucades, missatges o cartes reclamant el deute del subministrament d'electricitat. El 23% que tenen deute declara haver patit assetjament pel que fa al subministrament de gas natural i el 36% declara haver-ne patit pel que fa al subministrament d'aigua. Martín ha denunciat que són "males pràctiques" però ha recordat que recentment les administracions públiques van signar un conveni amb Endesa amb relació al deute, en què en el cas de Barcelona la companyia assumeix el 70% del deute acumulat i l'Ajuntament i la Generalitat, el 30% restant. Segons Martín, el conveni permetrà a Barcelona alliberar a més de 7.300 famílies d'un deute de més de 6 milions. Per això, el govern municipal confia que la condonació del deute de les llars vulnerables i els mecanismes acordats per evitar nous endeutaments posin fi a l'assetjament, malgrat encara no s'ha formalitzat el conveni amb totes les companyies subministradores.Estalvi energèticUn altre dels serveis que els PAE han anat ampliant és l'acompanyament cas per cas per millorar l'eficiència energètica de la llar. Martín ha explicat que hi ha tarifes i condicions que generen "sobrecostos innecessaris" i que sovint el consum es pot optimitzar i, de retruc, abaratir la factura. En el cas del subministrament d'electricitat, per exemple, les principals gestions que s'han fet han estat el bo social (a un 27% de les persones ateses); un canvi a mercat regulat (a un 24%), tramitar la tarifa de discriminació horària (a un 14%), i disminuir lapotència contractada (11%). Concretament, també s'han dut a terme 1.067 baixades de potència, que han generat un estalvi de més de 81.000 euros a les famílies. Perfil dels usuarisMés de la meitat de les persones que arriben a alguns dels onze punts de la ciutat venen derivades pels Serveis Socials o les Oficines d'Habitatge. Els districtes amb més atencions són Nou Barris, Sants-Montjuïc i Sant Martí. També destaca que dues de cada tres persones que s'han apropat als punts d'assessorament energètic durant el 2020 han estat dones. Un 32% són persones que viuen soles, la majoria dels quals una dona sola amb una mitjana d'edat de 69 anys. També hi ha un 12% de llars que són mares soles. Quant a la composició de la unitat familiar, el 42% de les llars ateses tenen menors a càrrec i el 41% tenen almenys un membre de més de 65 anys. La situació laboral de les famílies presenta uns alts índexs de precarietat, amb un 42% de les famílies ateses amb tots els membres a l'atur.

Anar al contingut