Els mestres espanyols prioritzen eines per educar millor que un augment de sou
La principal prioritat dels docents és reduir el nombre d'alumnes a l'aula

Els mestres espanyols prioritzen eines per educar millor que un augment de sou

L'enquesta de l'OCDE revela que els docents prefereixen reduir les ràtios, fer formació continuada de qualitat i tenir més recursos per atendre la diversitat que no pas cobrar més

Actualitzat

Els professors espanyols prefereixen tenir menys alumnes a classe i poder ensenyar millor que no pas un augment de sou. És un dels titulars de la macroenquesta feta entre els membres de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), majoritàriament docents i directors de secundària, que es fa cada quatre anys.

De l'informe també es desprèn que els mestres se senten poc valorats socialment, tots i estar satisfets amb la seva professió i dir que no la canviarien. Si ens fixem en Catalunya, només el 16% dels professors catalans creuen que se'ls valora bé. És una xifra dos punts per sobre de la mitjana espanyola, però és un percentatge baix si el comparem amb països referents en educació com Finlàndia o Singapur. En tots dos països, més de la meitat dels professors se senten reconeguts.
 

Els professors de l'estat se senten poc valorats socialment


Màxima prioritat, reduir les ràtios

L'enquesta també posa de manifest les mancances que, segons els docents, acaben afectant la qualitat de l'ensenyament. Una d'elles és la ràtio d'estudiants per mestre. Ho demostra el fet que, la principal prioritat dels professors dels 48 països que han participat en l'enquesta TALIS, que es fa cada cinc anys, és reduir el nombre d'alumnes per aula.

A Espanya, un 85% dels docents creuen que és fonamental reduir el nombre d'alumnes per classe, però menys de la meitat consideren una prioritat que els apugin el sou. A Catalunya, igual que a Espanya, també diuen que abans invertirien en formació continuada de qualitat i més recursos per atendre els alumnes amb necessitats especials que no pas a millorar els seus sous. En molts altres països, en canvi, preferirien cobrar més.


Més personal per atendre la diversitat i més formació

Un dels principals problemes que destaquen els professors catalans és la falta de personal de suport per atendre la diversitat. Aquí, segons l'enquesta, cada 14 docents tenen l'ajuda d'un altre professional. Això està per sobre de la ràtio espanyola i molt per sobre de la d'altres països, com Anglaterra, on hi ha una persona de suport per cada 2 professors.

Una altra de les queixes dels professors catalans és sobre la formació continuada. Consideren que és massa cara i que no se'ls recompensa si en fan. Però reconeixen que tenen mancances, sobretot a l'hora d'atendre els alumnes amb més necessitats.


Augmenta el temps destinat a la disciplina

Catalunya i la resta de l'estat espanyol són un dels territoris on els docents cada cop perden més temps posant ordre a l'aula. S'hi estan uns 10 minuts per classe, de manera que el temps que poden dedicar a l'aprenentatge es redueix a tres quartes parts del total.

En aquest sentit, a Espanya, el percentatge de professors que consideren que estan preparats per fer front al comportament dels alumnes és només el 35%. D'aquests, només 4 de cada 10 diu que ha rebut formació.

Els mestres també reclamen més formació en noves tecnologies per aplicar en l'ensenyança. Poc més de la meitat dels docents de l'estat diuen que han rebut formació sobre les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). Tot i així, Catalunya és, de molt, la comunitat autònoma on es fan servir més a les aules: 7 de cada 10 docents les utilitzen habitualment.

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut