Barcelona

Els "mercaurants" ja són aquí

Supermercats i botigues d'alimentació cada cop ofereixen més menjar per emportar o per consumir al mateix establiment

Maria Fernández NogueraActualitzat

Al sector de l'alimentació comença a sonar un nou concepte: "mercaurant", que ve d'ajuntar les paraules "mercat" i "restaurant". Són supermercats o botigues d'alimentació que ofereixen menjar per emportar o per consumir al mateix establiment.

N'hi ha que fins i tot han obert el seu restaurant o que fan enviaments de menjar preparat a domicili. És una tendència que va clarament a l'alça.

Patricia Fernández de Arroyabe, responsable del canal Horeca a l'associació de distribuïdors AECOC:

"És el mix entre el supermercat o el mercat i la inclusió de tot el món de la restauració dins d'aquest concepte. És una nova generació de supermercats. Supermercats 5.0."


I és que els consumidors cada cop passen menys hores a la cuina i gasten més en restauració. Concretament, aquesta despesa ha registrat un augment d'un 3,4% en els últims 4 anys, segons un estudi de la consultora Kantar Worldpanel.

Segons dades de la mateixa consultora, a Espanya els consumidors cada any gasten 100.000 milions d'euros en alimentació. De cada 10 euros, més de 6 es gasten en supermercats o botigues, 3 en restaurants i menys d'1 en vendes "online" i menjar a domicili. Els "mercaurants" busquen arrencar quota de mercat a la restauració.

 

 

Com està entomant el sector de la restauració aquest nou fenomen?

Fonts del Gremi de Restauració afirmen que, si es compleix la normativa, la nova competència "s'ha d'acceptar". Però a un 70% dels directius i empresaris de restauració els preocupa l'aparició dels "mercaurants", segons revela una enquesta recent de l'associació de distribuïdors AECOC.

Una preocupació que es palpa a la Rambla de Barcelona, on hi ha diversos punts de venda de menjar per emportar-se. I hi ha restauradors d'aquesta artèria turística que no els veuen de bon ull.

Anna Matamala, gerent del restaurant Moka:

"És una gran competència per als restaurants, la degustació. Estem competint en desigualtat de condicions. De vegades tenen la normativa de mercats, i per tant uns costos molt més baixos, però en canvi els ingressos són molt semblants. No pot ser que ens facin aquesta competència deslleial."


Per la seva part, els empresaris de la distribució defensen els "mercaurants", als quals alguns prefereixen anomenar "gastromercats".

 

 

Josep Ametller, cofundador Ametller Origen:

"És bastant obvi que estem davant d'un canvi de paradigma. La restauració potser veu amenaçada la seva quota per aquest nínxol de mercat que també vol ocupar la distribució. Però jo tinc amics restauradors que, quan els porto al restaurant que hem obert dins d'una botiga, els parlo d'aquest concepte des d'una altra perspectiva, i els explico com, des d'un restaurant, també pots crear una proposta de botiga o menjar per emportar."


Jaume Moncunill, cap d'ensenya d'Esclat:

"La gent que dina al supermercat és la gent que deixa de dinar a casa seva. La restauració, en canvi, és un concepte diferent. Quan vas a un restaurant vas a fer un àpat tranquil, tens un servei i un entorn. Quan vas a un supermercat, el tipus de menjar no és ben bé el mateix, ni tampoc l'entorn és el mateix i menges en menys temps."


Els "mercaurants" tenen una llarga trajectòria en països com el Regne Unit, on ja fa temps que es parla de "grocerants" (barreja de "grocery store" i "restaurants") i fins i tot hi ha supermercats que tenen diversos petits restaurants integrats a l'interior. A Espanya, hi ha un "boom" que està afectant tot el sector des de fa uns mesos:

Mercadona
La cadena líder en vendes ha dissenyat 'A punt per menjar', un nou espai de menjar preparat que a finals d'any ja estarà present en 250 botigues d'Espanya i Portugal.

A més, en alguns establiments hi ha espais amb taules i cadires on es pot consumir qualsevol cosa que s'hagi comprat dins el supermercat. Tot i això, fonts de la cadena dirigida per Juan Roig insisteixen que el seu concepte no és el d'un restaurant.

Bonpreu i Esclat
Ha obert pizzeries en el recinte del supermercat i també ha posat taules i cadires. Com en moltes altres cadenes, està instal·lant obradors de sushi. A més, a la peixateria hi ha un nou servei de forn perquè el client es pugui endur el peix cuinat.

 

 

Ametller Origen
Ofereix menjar per emportar i, a més, ja ha integrat un restaurant en dues de les seves botigues d'alimentació: la del World Trade Center de Barcelona i la de Sant Cugat.

Són espais que també tenen una zona amb taules i cadires amb diversos microones per poder escalfar els aliments comprats a la botiga.

Els restaurants d'Ametller a Sant Cugat i Barcelona, oberts fa uns mesos, són la nova gran aposta de l'empresa, que ja fa anys que té un altre restaurant-més petit i de diferent concepte- a Olèrdola, al polígon industrial on té la seu corporativa.

Per contra, la companyia catalana ha eliminat fa poc les taules de restaurant que tenia en una botiga de Sitges, i ha reconvertit l'espai de manera que ara només hi ha menjar per emportar-se.

Carrefour
Fa molt de temps que ven menjar preparat i està molt avançat en aquest camp. En molts supermercats té bars i altres petits establiments de restauració.

Ha fet una forta aposta pel canal "online" i, a Barcelona i a Madrid, fa arribar menjar preparat als domicilis a través de Glovo, que té un espai anomenat 'la cuina de Carrefour'.

De fet, Glovo i Carrefour acaben d'ampliar el seu acord i a partir de l'octubre portaran la compra a domicili en 30 minuts en quatre països: Espanya, França, Itàlia i Argentina. A París, la cadena francesa ha obert el seu propi restaurant sota la marca 'Bon Appétit'.

 

 

Lidl
Està fent una prova pilot en quatre restaurants de Madrid, on ven hamburgueses, hot dogs i altres productes per emportar.

Caprabo
Preveu acabar l'any amb la secció de menjar preparat, 'Cuines', en un centenar de botigues ubicades en zones urbanes. S'hi poden trobar 300 plats diferents.

Els arrossos, les fideuàs i les amanides són dels que tenen més sortida, segons expliquen des de la cadena. Els dies de més consum són de dilluns a divendres. A més, en alguns establiments també hi ha taules i cadires on es pot menjar.

Dia&Go
Ofereix un menú d'esmorzar dins dels seus establiments.

Plusfresc
A la peixateria, cuinen el peix al forn perquè el client se l'endugui preparat.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut