Usuaris de Rodalies, en una andana de l'estació de Sants, durant la vaga de dimarts passat (EFE/Marta Pérez)
Usuaris de Rodalies, en una andana de l'estació de Sants, durant la vaga de dimarts passat (EFE/Marta Pérez)

Cinquè dia de vaga a Renfe: incompliment dels serveis mínims en algunes franges

En els quatre dies de vaga que s'han fet fins ara hi ha hagut queixes dels usuaris per retards, cancel·lacions i incompliment dels serveis mínims, que el SEMAF nega

RedaccióActualitzat

Cinquena jornada de vaga a Renfe. I tot i que en la primera franja del matí s'han complert els serveis mínims decretats, minuts abans de dos quarts d'una de la tarda, l'operador ferroviari ja ha anunciat les primeres alteracions dels serveis mínims previstos.


Segons ha informat Renfe, fins a les 20.00 hores s'havien complert el 66% dels serveis mínims, cosa que ha obligat a cancel·lar 33 trens. Unes alteracions que han tornat a impactar de ple en la quotidianitat dels passatgers, però lluny del caos de les cancel·lacions de les primeres jornades de protesta.

Aquest dijous, d'altra banda, representants sindicals i de l'empresa han tornat a reunir-se.

 

La situació a partir del migdia contrasta amb la que s'ha viscut entre les 7 i les 9 del matí, la franja horària en què havia convocat vaga el Sindicat Ferroviari (SF), minoritari, en què s'han respectat els serveis mínims.


En canvi, les dues altres franges de vaga d'aquest dijous, entre les 12 i les 16h, i entre les 18 i les 22h, han estat convocades pel SEMAF.

Aquest sindicat també ha convocat aturades per aquest divendres i per dilluns i dimarts que ve, festiu perquè és el Pilar.


Quatre jornades caòtiques

Les quatre jornades d'aturades que hi ha hagut fins ara, convocades fins ara pel sindicat de maquinistes, han estat marcades per l'incompliment dels serveis mínims. Renfe denuncia que, en la vaga de dimarts, el compliment va estar per sota del 50%.

En un comunicat, Renfe ha demanat disculpes als viatgers i torna a acusar els maquinistes de Rodalies de Catalunya, València i Madrid d'un "incompliment injustificat" dels serveis mínims. Segons les dades de la companyia, en les quatre jornades de vaga han deixat de circular 1.700 trens que estaven previstos com a serveis mínims.

Diversos usuaris consulten els horaris dels trens a l'estació de Sants
Diversos usuaris consulten els horaris dels trens a l'estació de Sants (EFE/Marta Pérez)

Els serveis mínims essencials de la vaga s'estableixen en trens de Rodalies en funció dels diferents nuclis, línies i franges horàries, en un percentatge que varia entre un màxim del 75% en hora punta i del 50% del servei habitual en la resta del dia.

Per als trens de mitjana distància s'estableix una mitjana del 65% dels serveis habituals. En els d'alta velocitat i llarga distància, la mitjana és del 72%. Per últim, en els trens de mercaderies, els serveis mínims establerts són del 24% del servei habitual.

Els maquinistes també han convocat vaga per a aquest divendres i, la setmana vinent, el dilluns 11 i el dimarts 12 d'octubre.

Sense avenços en les negociacions

Mentrestant, no hi ha avenços en les converses entre la companyia i els sindicats. El Sindicat Ferroviari, un dels convocants de la vaga, ha acusat la direcció de Renfe i el Ministeri de Transports de "falta d'interès" per solucionar el conflicte i de "mentir" sobre el traspàs de competències a Catalunya.

Retards dels trens en una pantalla de l'estació de Sants
Retards dels trens en una pantalla de l'estació de Sants (ACN/Albert Cadanet)

L'oposició al traspàs de Rodalies a la Generalitat, així com el restabliment de totes les circulacions suprimides per la pandèmia i l'adequació de la plantilla, són algunes de les reivindicacions dels sindicats.


Renfe retorna l'import de gairebé 10.000 bitllets

Renfe ha efectuat un total de 9.694 devolucions de l'import de bitllets d'AVE, llarga distància i mitjana distància durant les quatre primeres jornades de vaga convocada pel sindicat Semaf.

Un treballador de Renfe informa dos usuaris a l'estació de Sants
Un treballador de Renfe informa dos usuaris a l'estació de Sants (ACN/Albert Cadanet)

A Catalunya, les devolucions s'han fet a les estacions i a través del web rodaliesdecatalunya.cat. La companyia ofereix als usuaris afectats per la vaga viatjar en un altre tren en un horari aproximat a l'adquirit o anul·lar el bitllet per un altre dia sense cost afegit.

Al conjunt d'Espanya, s'ha retornat l'import de 69.451 bitllets.

ARXIVAT A:
RodaliesMobilitat
Anar al contingut