janquim

Els "jocs informatius" volen ajudar a comprendre els fets més actuals

No és cap raresa associar els ordinadors amb els jocs. Un corrent que s'estén prova de reconvertir els elements clau del joc per aconseguir que l'experiència simulada garanteixi la comprensió viscuda d'una realitat difícil d'explicar. Són jocs basats en fets reals que no amaguen la seva intenció de transmetre un missatge determinat.

Actualitzat
"Burger Tycoon" és un joc d'aparença simple. Es tracta de gestionar un negoci de menjar ràpid. En aparença, és una altra forma d'entreteniment. Però a mesura que progressa, el jugador s'adona que no pot sostenir el negoci que simula dirigir. Necessita desforestar grans àrees de terreny perquè hi pasturi el seu bestiar, es veu empès a emprar antibiòtics i altres productes perquè els animals sobrevisquin i acaba descobrint que només rutllarà si comet unes quantes atrocitats ecològiques i creua la frontera dels riscos de salut pública. Aleshores, no guanyarà mai la partida però comprendrà alguns trets d'aquesta indústria. I aquesta era la intenció dels seus creadors.

És un exemple d'un corrent que sembla estendre's i que pretén aprofitar la dinàmica dels jocs, sobretot dels simuladors, per explicar una història i per transmetre continguts implícits als seus usuaris. No es tracta només d'un joc amb pretensió educativa, com podria ser el "Baobab Planet", que avui mateix s'ha donat a conèixer, sinó que s'arrelen en fets reals i recents.

Ja fa temps que la Diputació de Barcelona va contribuir a difondre un joc de taula que volia conscienciar sobre la prevenció d'incendis forestals. Educalia, amb el suport d'una entitat financera, també proposa diversos jocs amb voluntat instructiva. Però els anomenats "newsgames" van més enllà i pretenen simular experiències seguint les tècniques addictives i les pautes dels jocs electrònics.

Pirates i presons

Un precedent admès és el joc creat a la revista "Wired" per ajudar a entendre el fenomen de la pirateria a Somàlia però ja s'intueix que el criteri bàsic és aplicable a moltes situacions. La Viquipèdia es refereix als "newsgames" com un gènere de jocs de creació ràpida que es presenten com una reacció a situacions actuals. Miguel Sicart, autor d'un llibre sobre ètica en els videojocs, hi afegeix també "la voluntat de participar en un debat públic".

Investigadors socials i entitats no lucratives han dut a terme assajos diversos amb aquesta modalitat. "TakeAction Games" és una mostra d'aquest esforç, amb propostes lúdiques relacionades amb la crisi de Darfur, la violència de gènere o el complex sistema judicial dels Estats Units.

"Escape from Woomera" és un altre cas singular. Reprodueix la vida en un centre australià de reclusió per a immigrants, amb unes condicions molt dures i amagat a la població gràcies a una política informativa d'ocultació. El joc proposa reviure l'experiència i entendre quina era la situació.

Catàleg molt ampli

Es tracta d'un moviment força ampli que té entre els seus punts de trobada la conferència "Jocs pel canvi" (la convocatòria és al juny de 2011 a Nova York). Des del seu web, mantenen llistes de creacions encaminades a transmetre missatges de caràcter social, sobre els drets humans, economia i altres conceptes vinculats a l'actualitat.

Les cerques permeten detectar jocs que són una paròdia dels controls de seguretat als aeroports, n'hi ha que llancen missatges clars a favor de la pau o se centren en el conflicte permanent de l'Orient Mitjà.

També hi ha propostes més simples, com ara un joc que és un homenatge a les víctimes de l'atemptat terrorista de l'11 de març del 2004 a Madrid, llançat des de Newsgaming, o un altre que al·ludeix a un cas d'intoxicació alimentària de l'any 2006.

La referència a l'actualitat en jocs senzills també ha tingut un ús polític, com va succeir amb el polèmic entreteniment que consistia a aturar la construcció de minarets, llançat per l'extremadreta austríaca, una línia que el Partit Popular de Catalunya ha volgut imitar en la campanya electoral catalana.

Eina del periodisme

Ara, però, a més d'aquesta direcció traçada per emprenedors socials, la reflexió arriba al periodisme. Ja no es tracta de crear jocs basats en l'actualitat per comunicar idees sinó de trobar narratives noves per explicar una història amb un format del tot diferent.

El projecte Newsgames neix a l'Institut Tecnològic de Geòrgia, a Atlanta, i pretén "ajudar els periodistes a desenvolupar jocs informatius". Els seus responsables ho expliquen en un llibre d'aparició recent.

El professor Ramon Salaverría es va referir a aquest corrent, en la seva intervenció al Col·legi de Periodistes de Barcelona, com una de les opcions d'assaig innovador que valia la pena seguir.



NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut