Moltes empreses aprofiten el Mobile World Congress per a presentar les seves noves aplicacions. (Foto: EFE)
La banda ampla a Espanya, la més cara de l'OCDE (Foto: EFE)
Barcelona / janquim

Els fabricants de mòbils adopten estratègies diferents per dotar-los de connexió social

Diverses conferències que tenen lloc al Congrés Mundial del Mòbil se centren en les aplicacions i pretenen esbrinar quin és en realitat el seu poder. La jornada d'avui ha comptat amb unes quantes sessions que es volien aproximar a aquesta incògnita. I ha quedat clar que encara hi estratègies ben diferents.

Actualitzat
Peter Chou, conseller delegat d'HTC, ha volgut anunciar que som de ple a l'era dels mòbils, els encara anomenats "smartphones". Els operadors tenen ara menys control sobre els serveis que ofereixen perquè tot just comença l'explosió de les aplicacions. Se'n descarreguen milions però l'obtenció d'ingressos és encara una preocupació forta.

La seva decisió és clara. No volen crear botigues d'aplicacions -ja n'hi ha moltes- la seva aposta és que els telèfons, al cap i a la fi ells fabriquen aparells, integrin de la millor manera les necessitats dels consumidors.

És així que els seus aparells ja incorporen en alguns models el botó Facebook, una tecla que connecta l'usuari amb el seu compte d'aquesta xarxa social i no ho fa com una aplicació, en realitat és un miniprograma de "software", sinó d'una manera directa. Faci el que faci, usar la càmera o visitar un web, el botó Facebook permet al client d'un HTC accedir a aquesta xarxa social i compartir-hi el que vulgui de forma immediata.

Amb 200 milions d'usuaris del Facebook a través del mòbil, sembla que l'opció té sentit.

Connexions millors

Ericsson emprèn un altre camí i en comptes de dotar els aparells d'elements particulars, com fa HTC, o d'arribar a acords amb Microsoft, com ha fet Nokia, opta per creue en una societat connectada que es fonamenta en quatre pilars bàsics: increment i extensió de l'ample de banda, millora de la computació "al núvol", és a dir, en servidors aliens, accent en la mobilitat i xarxes connectades.

Per això, el seu màxim responsable, Hans Vestberg, ha deixat clara la seva predicció: "El model de negoci està canviant i els que liderin aquests pròxims vint anys no han de ser obligatòriament els mateixos que han liderat els últims vint anys". Tota una advertència cap als competidors que es troben en crisi i cap a aquells que encara se senten a dalt de tot.

Vestberg insisteix en els serveis, en la salut via mòbil i altres necessitats que el sector cobrirà. Per això, tot i que admet la importància de les aplicacions, insisteix que es tracta de fabricar aparells diferents, de millorar les xarxes i d'oferir serveis que interessin les persones.

Mercat fragmentat

El mercat topa ara amb la seva fragmentació. Diverses botigues d'aplicacions competeixen entre elles i quan un usuari canvia de botiga ha de canviar totes les aplicacions. Aquesta incompatibilitat ha suscitat la creació de WAC, una entitat impulsada fa un any al World Mobile Congress que en aquesta cita ja es presenta amb els primers resultats.

Com ha recordat Martin Sorrell, de WPP, de moment la majoria de les aplicacions que es descarreguen són gratuïtes. O sigui que hi ha oportunitats però no s'acaba de veure on són.

Les tres maneres d'obtenir ingressos són encara la venda de l'aplicació, l'acompanyament publicitari en les descàrregues sense cost per als usuaris i els serveis "premium" perquè, com ha subratllat, les aplicacions se solen basar en dades que provenen d'internet. Per això, ha dit, no poden "matar" internet, perquè en depenen del tot. Les dades que els clients aporten també són una font d'ingressos directa, si es poden usar, o indirecte, si aporten clients a un indret o una marca.

Sorrell ha dit que ja no es tracta de la tecnologia sinó de la geografia.

Àsia, que des d'Europa sol ignorar-se, és ara un mercat creixent. Prop de nou-cents milions d'usuaris a la Xina, més de set-cents milions a l'Índia, més de dos-cents a Indonèsia i més de cent al Vietnam i el Japó.

El sector viu una explosió fenomenal però encara és aviat per esbrinar quin serà el poder real de les aplicacions.
Anar al contingut