Roda de premsa de la plataforma Salvem Coll de Pal aquest dimecres al casal Panxo de Berga. Pla general. Imatge del 29 de maig de 2019 (Horitzontal).
Roda de premsa de la plataforma Salvem Coll de Pal aquest dimecres al casal Panxo de Berga. Pla general. Imatge del 29 de maig de 2019 (Horitzontal).

Els ecologistes exigeixen la retirada del Pla Director Urbanístic de les Vies Blaves que afecta el Llobregat, el Cardener i l'Anoia

ACN Berga.-La plataforma berguedana Salvem Coll de Pal demana que la Diputació de Barcelona retiri d'exposició pública el Pla Director Urbanístic de les Vies Blaves que han de passar pel Llobregat, el Cardener i l'Anoia. El portaveu de la plataforma, Hèctor Aranda, ha criticat que l'exposició pública del projecte s'hagi fet en període electoral i n'ha reclamat la retirada fins que es constitueixin els nous ajuntaments. Això donaria cert marge als consistoris per conèixer el pla i presentar-hi al·legacions. De moment, els ecologistes ja han presentat les seves al·legacions a un projecte que vol fer transitables 300 quilòmetres de lleres de riu que passen per una seixantena de municipis amb l'objectiu de convertir-los en motor d'atracció turística.

Haver fet coincidir el període d'exposició pública amb la campanya electoral és "de mala baba", ha dit el portaveu de la plataforma Salvem Coll de Pal, Hèctor Aranda. Segons ha afegit, això significa que cap ajuntament ha tingut el temps suficient o la prioritat de revisar un projecte tan complex. En total, els ecologistes han presentat quatre al·legacions al Pla Director Urbanístic (PDU) de les Vies Blaves en relació al tram berguedà. Una de les principals preocupacions de la plataforma és el fet que s'hagi fet una reserva "excessiva" de sòl. Tot i que inicialment es preveia reservar tres metres d'amplada per la via, finalment el PDU preveu una reserva de deu metres. Això, segons Aranda, afectarà un gran nombre de jardins, terrenys i finques de molts veïns de manera innecessària. "Per què aquest canvi?", s'ha preguntat. Un altre dels punts crítics motiu d'una de les al·legacions és el cobriment del canal industrial entre Cercs i el Collet de Guardiola de Berguedà. El portaveu ha explicat que per la complicació i dificultat d'aquesta obra, el mateix pla ja preveu una alternativa que és passar per un GR que s'anomena Sant Corneli. Tot i això, els ecologistes volen que l'opció inicial caigui definitivament del pla perquè la cobertura més endavant podria ser una realitat. Per la plataforma, hi ha una opció molt més fàcil que seria fer passar la via pel camí ramader. Una de les crítiques també va en el sentit que ja que es va fer malbé el camí ramader quan es va construir la C-16, ara se saldi aquest deute històric amb el territori, ja que els camins ramaders estan protegits per llei. D'altra banda, la plataforma ha alertat del risc geològic que pot provocar la Via Blava en el seu tram entre Guardiola i Cercs per culpa d'esllavissades. "Entenem que és un risc molt gran fer-hi passar un camí turístic", ha qüestionat el portaveu. La darrera al·legació de la plataforma fa referència als criteris de construcció i Aranda ha criticat que vulguin fer "un camí urbà enmig d'una muntanya". "No té cap mena de sentit", ha reblat. El portaveu ha criticat que la iniciativa "no s'ha explicat gens bé" i, de fet, s'han destacat molt els beneficis, "però s'ha parlat molt poc sobre el com". La plataforma vol iniciar una ronda de converses amb els ajuntaments afectats a partir de la seva constitució el proper 15 de juny.

Anar al contingut