EUA

Els dos grans cercadors d'internet, en alerta pels efectes de la recessió econòmica

Les veus que avisen d'una recessió mundial han arribat fins a Sillicon Valley. Dues de les més conegudes empreses instal·lades en aquesta regió de Califòrnia comencen a buscar vies per mantenir la seva hegemonia. Els dos grans cercadors d'internet, Google i Yahoo, ja admeten els seus dubtes sobre els ingressos i les despeses del negoci. El primer a fer el pas ha estat Yahoo, que ha decidit reduir la plantilla. Google, atrapat en problemes de privacitat, veu amb preocupació com el seu valor ha perdut un 18% en els últims tres mesos. Tot i això, dóna mostres de més bona salut: durant el 2007 ha aconseguit augmentar un 36% els beneficis gràcies a l'increment dels ingressos publicitaris.

Actualitzat
La recessió mundial també arriba a internet i amb més raó en els cercadors que basen la seva via de negoci en els anuncis. La publicitat és una de les partides que més viuen les crisis econòmiques i Google i Yahoo comencen a notar un descens en els seus ingressos.

Fins ara han viscut enmig de l'abundància i de l'hegemonia del mercat, però comencen a sortir els dubtes sobre com sobreviuran en època de vaques magres. Com la resta d'empreses, han començat a aplicar mesures de contenció.

Yahoo ja està en marxa i després de fer públics els beneficis de l'últim trimestre del 2007, amb una caiguda d'un 23%, el portal d'internet ha anunciat mesures contundents. La companyia acomiadarà un miler de treballadors. Aquesta anunci se suma a la incertesa que ha provocat la filtració d'un informe intern que alerta sobre la manca d'un focus clar de negoci i d'un organigrama recarregat.

Pel que fa a Google, segons explica la revista digital Wired, la companyia ha perdut un 18% del seu valor en els últims tres mesos. Ara les seves accions, que valien fa poc 700 dòlars, han caigut fins als 550. El gegant, que es finança en un 99% a través d'anuncis en línia, tem que l'afectin els cicles de la publicitat tradicional.

Les últimes dades, fetes públiques aquest dijous mateix, indiquen que durant el 2007 ha incrementat un 36% els beneficis, sobretot per l'impuls dels ingressos per la publicitat. Ara bé, el mercat fluctua i la incertesa no s'esvaeix del tot. Les veus més optimistes defensen que el sistema de Google és diferent perquè disposa d'estadístiques fiables. Google té clar que sobreviurà a l'impacte, però no oblida que és el primer cop que fa front a una recessió.

Problemes de privacitat

De moment els resultats econòmics continuen creixent i l'empresa de Larry Page i Sergey Brin es preocupa més d'un altre fantasma: la privacitat. Google guarda molta informació, entre la qual sempre es poden trobar dades comprometedores. Multes, sancions, condemnes i més informació privada figuren en el cercador. Si és a internet, apareix, i qualsevol cerca ens permet treure uns quants draps bruts a la llum.

Aquesta situació aplicada a una demanda de feina, per exemple, pot fer molt mal. Per aquesta raó l'Agència de Protecció de Dades espanyola va demanar a Google en una resolució que cuidés les dades que mostrava. L'empresa encara no hi ha dit la seva, però segurament hi presentarà un recurs perquè si no haurà de modificar els seus robots de cerca perquè obviïn certs tipus d'informació.

Uns desconeguts a Corea


Google sembla un gegant totpoderós, però els seus mateixos responsables són conscients que els queda molt camp per córrer i alguns territoris per conquerir. És el cas de Corea del Sud, un dels països més connectats del món. Ja el 2004, el 62% d'una població total de 49 milions de persones tenia accés a internet. En aquest paradís de la xarxa, la presència de Google és insignificant. El cercador nord-americà no arriba ni a una quota de mercat del 2%. Yahoo dobla la presència de Google, però la xifra continua sent decebedora.

A Coreà del Sud el mercat és de Naver. Un cercador autòcton que s'endú el 77% de l'audiència. Tal com explica el professor Enrique Dans en el seu blog, les causes es deuen sobretot al fet que per utilitzar la majoria de serveis d'internet l'estat coreà obliga a crear un compte associat al número de la Seguretat Social, una mesura que frena la participació.
Anar al contingut