Terol

Els dinosaures gegants van viure a Europa fa 145 milions d'anys

Els dinosaures gegants, dels quals fins ara només es tenia coneixement pels fòssils descoberts a l'Àsia i Àfrica, també van habitar al continent europeu. Ho demostra un estudi elaborat per paleontòlegs espanyols sobre el dinosaure gegant que es va trobar el 2003 a la localitat de Riodeva i que ha estat batejat com a "Turiasaurus Riodevensis".

Els fòssils descoberts el 2003 a la localitat de Riodeva, al sud de Terol, pertanyen a un nou grup de dinosaures, els sauròpedes, amb un pes de prop de 50 tones i una longitud de 36 metres. Amb una estructura òssia i extremitats molt menys evolucionades que les reconegudes fins ara al límit juràsic-cretàcic, els científics han batejat aquest nou tipus de dinosaure europeu amb el nom de "Turiasaurus Riodevensis".

Eren herbívors, vivien en grups i es reproduïen mitjançant ous; caminaven sobre les quatre potes, tenien una sola garra a les potes del davant i tres, a les del darrere, un cap petit i el coll i la cua molt allargats.

Més gran que una pista de bàsquet, és comparable en dimensions als sauròpedes més grans coneguts fins ara. Per exemple, el seu húmer fa 1,79 metres, una longitud similar al de l'"Argentinosaurus", que fa 1,81 metres, i més llarg que el de "Paralititan", que en fa 1,69. La seva estimació de pes està entre les 40 i les 48 tones, cosa que fa que a més de ser el més gran d'Europa, sigui també el més pesat.

Aquest és el primer fòssil d'un d'aquests gegants descoberts a Europa i suposa la confirmació que no només a Àfrica i Amèrica van viure dinosaures gegants al final del juràsic superior, fa uns 145 milions d'anys. Però no només això, perquè els responsables de la investigació han descobert restes en altres indrets d'Espanya, Portugal, França i Anglaterra que també podrien pertànyer a aquest nou grup.