Madrid

Els controladors alerten que els militars no estan preparats per gestionar el trànsit aeri

Els controladors aeris alerten que la decisió dels ministeris de Foment i Defensa que els supleixin militars a les torres de control en "situacions excepcionals" podria afectar la seguretat. El portaveu de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), Daniel Zamit, assegura que els controladors de l'exèrcit no tenen prou "coneixements pràctics" per desenvolupar les tasques de control en un aeroport civil. El ministre de Foment, José Blanco, ha matisat que el govern no ha dit que els militars s'hi incorporaran "demà" i ha anunciat que passaran una "formació ràpida". Els controladors neguen cap vaga encoberta per pressionar en la negociació del conveni col·lectiu i acusen Aena i Blanco d'estar enganyant els passatgers.

Actualitzat
Els controladors defensen que no es tracta de cap vaga encoberta. Les baixes, han assegurat, són fruit d'una acumulació d'estrès i ansietat que genera el nou marc laboral dictat pel govern espanyol. Ara treballen més hores, se'ls ha reduït el sou i el temps de descans i se'ls planifica amb menys temps d'antelació. Una situació, denuncien, que ha fet augmentar la pressió dels treballadors i el risc d'incidències.

Alex Mena, de l'Associació Professional de Controladors de Trànsit Aeri, ha manifestat: "Les baixes s'han produït perquè la gent ha anat al metge i el facultatiu ha decidit que aquella persona no pot treballar".

Però per Aena, la situació no és tan clara i asseguren que des de l'aprovació al febrer del reial decret que modificava les condicions de treball d'aquest col·lectiu, els centres de control de Madrid i les Canàries també van viure un absentisme elevat. Ara les baixes es concentren al centre de control de Gavà, des d'on es gestiona la navegació aèria de tot l'arc mediterrani des de Catalunya fins a Múrcia, incloent-hi les illes Balears. Aena reconeix que el decret ha suposat un abans i un després en la feina dels controladors, però posa en dubte l'argument de l'estrès.

I és que el 25% dels controladors no han anat a treballar aquest dimarts al centre de control de Gavà al·legant baixa laboral, just el dia en què patronal i sindicats han de reprendre les negociacions del conveni col·lectiu. És una mica menys que el dia anterior, dilluns, quan l'absentisme va arribar a gairebé el 37% de la plantilla.

Això ha provocat retards que han arribat fins a les dues hores. Diversos vols a Chicago i Casablanca són els que han acumulat més temps d'espera. Un total de 13 vols han patit entre una i dues hores de retard i altres 28 vols entre 30 i 60 minuts.

Foment ha demanat a la Seguretat Social que comprovi, una per una, les baixes dels controladors aeris, i el ministre ha explicat que la documentació es presentarà a la fiscalia.

Els controladors militars passaran una formació

El ministre de Foment, José Blanco, ha respost a les crítiques de la manca de coneixement dels militars per suplir els controladors aeris en cas de necessitat. Blanco ha assegurat que els militars no aniran "demà a les torres i centres de control" per cobrir les baixes dels controladors civils, sinó que "procedirem a donar-los una formació ràpida". El ministre ha fet aquestes declaracions als periodistes als passadissos del Congrés.

Els pilots, en contra que els militars controlin el trànsit aeri

El Col·legi Oficial de Pilots de l'Aviació Comercial (Copac) ha manifestat, en un comunicat, la seva oposició respecte que militars supleixin els controladors aeris civils. Els pilots afirmen que aquests professionals "no estan formats per gestionar el trànsit civil, segueixen altres procediments i no estan acostumats a àrees de gran densitat de trànsit".

Els pilots són els últims responsables de la seguretat aèria i, segons el seu parer, la utilització de controladors militars en les condicionals actuals, de manera puntual i aliena a Aena, "no aporta les suficients garanties de seguretat".

El Copac afirma que hi ha precedents per qüestionar la mesura. Recorda l'accident que es va produir al març del 1973 a prop de Nantes, a França, entre un avió d'Iberia i un altre de Spantax que va acabar amb 68 víctimes mortals. En aquella ocasió, a causa d'una vaga de controladors civils francesos, el control aeri estava a mans de militars. "La seva inexperiència i la falta de coneixement en l'àmbit civil" van ser determinants al desenllaç tràgic, "tal com ho va demostrar la investigació posterior", afegeix el Copac.
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut