Un anunci de Microsoft mostrava diversos castellers a la plaça de Sant Jaume de Barcelona.
Un anunci de Microsoft mostrava diversos castellers a la plaça de Sant Jaume de Barcelona.

Els castells, un símbol català al món

En els darrers anys, el fenomen casteller s'ha anat fent de mica en mica més i més conegut arreu del món

Ramon RadóActualitzat

La iniciativa "Catalans want to vote" ha portat aquest diumenge castellers a set capitals europeesTot i que mai abans s'havia portat a terme un repte d'aquesta envergadura, la presència internacional dels castells està completament consolidada. En els darrers mesos, quan Catalunya s'ha volgut mostrar al món, sovint els castells -declarats patrimoni immaterial de la humanitat per la Unesco el 2010- han tingut un paper protagonista fins a convertir-se en la principal icona de la cultura popular catalana.

El cas més proper el tenim fa menys d'un mes, en els prolegòmens del Gran Premi d'Espanya de Fórmula 1 a Montmeló, on els Castellers de Vilafranca van descarregar un 3 de 8 i un 4 de 8 simultanis damunt l'asfalt del Circuït de Catalunya:

No ha estat l'única vegada. L'estiu passat, en la inauguració dels Mundials de Natació, els Castellers de Barcelona van sorprendre amb un espectacular castell aquàtic. El 4 de 7 net carregat i descarregat a la piscina del Palau Sant Jordi va ser un dels moments culminants de la cerimònia:

 

Poques setmanes abans, en el Concert per la Llibertat del Camp Nou, entre cançons i parlaments, els castellers també van tenir el seu protagonisme. A la mitja part de l'acte, els Castellers de Vilafranca van descarregar un 3 de 9 amb folre:

Aquests són els tres exemples recents, però no són els únics. L'any 2007, quan la cultura catalana va ser la convidada a la Fira del Llibre de Frankfurt, va haver-hi diverses actuacions a càrrec dels Castellers de Vilafranca i la Colla Vella dels Xiquets de Valls.

Tres anys més tard, en la Setmana Catalana de l'Exposició Universal de Xangai, la Vella de Valls va fer les primeres actuacions d'una colla a l'Extrem Orient i van despertar tanta expectació de seguida van trobar imitadors xinesos.

Una icona mundial

En els darrers anys, el fenomen casteller s'ha anat fent de mica en mica més i més conegut arreu del món. Només en els darrers dos anys, els castellers han aparegut en escenaris tan diferents com la portada d'un llibre de l'acadèmica Oxford University Press i un reportatge de l'edició romanesa de la revista "Playboy".

A nivell publicitari, un dels fets que més ha ajudat a donar conèixer el fet casteller al món ha estat la presència en un anunci de Microsoft, que els ha portat també a la contraportada del suplement econòmic del "The New York Times" o les marquesines dels autobusos de la ciutat canadenca d'Ottawa.

La presència dels castellers a l'estranger no és una novetat. El periodista casteller Jordi Suriñach situa a l'any 2005 la "primera vegada que els castells tenen un tractament mediàtic internacional", amb l'estrena del documental alemany "Castells", dirigit per Gereon Wetzel, que es va projectar en diversos festivals i va guanyar el Primer Premi al Festival Internacional de Documentals de Munic 2006. Poc després, l'any 2007, els castellers també van aparèixer al llibre "El celler", de l'escriptor nord-americà Noah Gordon.

Ambaixadors de cultura

Aquesta internacionalització del fet casteller no hauria estat possible sense tots els viatges a l'estranger que han fet les colles. Fa anys que els castellers porten les seves construccions arreu del món. Encara durant el franquisme, la Colla Vella dels Xiquets de Valls va actuar a Brussel·les (1958) i els Castellers de Vilafranca ho van fer a París (1973). A la dècada dels noranta, la Vella de Valls va actuar a Houston i San Antonio (1992) i Chicago (1994). Per Suriñach, el darrer viatge dels verds a Nova York és un pas important en la projecció internacional dels castells: "la imatge dels Castellers de Vilafranca amb l'Empire State al fons és molt icònica".

El director general de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals de la Generalitat, Lluís Puig, recorda que "plantar castells a la Xina, a Nova York o a l'Amèrica del Sud era una cosa que fa anys gairebé semblava una broma" i destaca que, en molts d'aquests llocs, "no només han admirat els castells, sinó que han creat les seves pròpies colles".

A més, afegeix que aquests viatges de les colles a l'estranger castellers han donat "un ressò mediàtic inimaginable al fet casteller". En són proves les notícies aparegudes en mitjans com el "The New York Times", el "Daily Mail", la NBC o diversos mitjans xinesos arran de les actuacions fetes als seus països.

La prova més clara és l'èxit del Concurs de Tarragona, el principal aparador casteller, on en la darrera edició hi va haver prop de 300 periodistes acreditats. "La majoria eren catalans, però també hi havia una televisió japonesa, una d'austríaca o l'agència Getty Images", explica Suriñach, 

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut