Els consumidors han canviat els hàbits, passant del plàstic al vidre
Els consumidors han canviat els hàbits, passant del plàstic al vidre (iStock)

El canvi d'hàbits castiga els tàpers de plàstic: ja no ens agraden?

Tupperware ha perdut un 90% del seu valor a borsa en l'últim any, mentre que les vendes d'altres marques dedicades als hermètics de vidre no han parat de créixer

Laia de la RivaActualitzat

Als anys 70, a totes les cases hi havia un arsenal de recipients per guardar-hi el menjar, i pràcticament tots eren de la mateixa marca: Tupperware. Aquesta marca va acabar donant el nom a aquest tipus de productes, ja fossin seus o d'altres empreses.

A Espanya, el 1992 Tupperware va vendre recipients hermètics per valor de més de 6.000 milions de pessetes, i tenia més de 8.000 venedores, que es guanyaven la vida fent reunions a casa dels clients, on ensenyaven els productes. Però la marca va anar perdent quota de mercat amb l'aparició d'altres companyies que feien hermètics, sovint a preus més assequibles.
 

El canvi d'hàbits sentencia Tupperware

La pandèmia va permetre revifar el negoci. Les vendes van créixer perquè la gent s'estava més a casa i cuinava més, però ara les coses han canviat. En l'últim any, les accions de Tupperware han caigut més d'un 90%; han passat de gairebé deu dòlars a un. Els canvis d'hàbits dels consumidors, que han passat del plàstic al vidre, han estat claus.

Al grup Arc, dedicat històricament a la fabricació de cristalleries i vaixelles, en els últims anys el negoci dedicat als hermètics no els ha parat de créixer. Josune Sardón, responsable de vendes a Espanya, Portugal i Àfrica del Nord de l'empresa, explica que hi ha "raons higièniques i d'altres de lligades a la covid i a la preocupació per la salut que fan que hi hagi una tendència important cap al vidre, que, a més, és reutilitzable".

Després de la pandèmia, la gent torna a menjar a fora

Però hi ha un altre canvi d'hàbit a tenir en compte. A la sortida del confinament de la pandèmia, moltes persones portaven el dinar a la feina per la dificultat que suposava el fet d'anar a menjar a fora per totes les restriccions imposades, però ara aquest costum s'està recuperant.

Rebeca Mella, responsable de l'àrea de consumidor de la consultoria Kantar, explica: "Estem veient una tendència a la simplificació de les rutines del consumidor."

"A casa fem més plat únic per un tema d'estalvi de temps, i a fora estem veient com s'incrementen les vegades que se surt a fer menú del dia."

Per intentar desincentivar que es facin servir els recipients d'un sol ús, en alguns països es comencen a implementar sistemes perquè als centres comercials i als mercats es pagui per un hermètic quan comprem. Un envàs que el client es pot quedar o bé pot tornar i recuperar-ne el cost. Aquests sistemes estan tenint molt d'èxit a Portugal o França, però a Espanya està costant més tirar-los endavant.

ARXIVAT A:
AlimentacióConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut