Els anuncis de joguines a YouTube perpetuen els missatges sexistes
Joguines roses per a nenes (Kaboompics.com/Pexels)

Els anuncis de joguines a YouTube perpetuen els missatges sexistes

Els canals de joguines han estat analitzats per primer cop pel CAC

RedaccióActualitzat

Els patrons femenins en els anuncis de joguines són els més repetits i estereotipats i continuen augmentant, segons l'estudi del Consell de l'Audiovisual Català. La segregació també és molt accentuada a YouTube, que està perpetuant els mateixos estereotips masclistes que la televisió. Aquesta és una de les conclusions que ha extret el CAC gràcies a l'estudi que ha fet aquest Nadal sobre "la representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines". Aquest estudi, que es fa cada any des del 2001-2002, ha inclòs per primer cop diversos canals de YouTube protagonitzats per nens i nenes.


Els nens guanyen les partides

Segons l'informe, la proporció d'anuncis de joguines amb estereotips de gènere (masculins o femenins) s'ha reduït, però això és perquè han baixat els masculins i han fet baixar uns punts el total. Però de tots els anuncis sexistes, un de cada nou ho és des de la perspectiva de les nenes.

A més, els anuncis de nenes és més probable que siguin només amb nenes, que no hi surtin nens. I en el cas que hi hagi un anunci amb nens i nenes, com per exemple un joc de taula, el més probable és que si algú guanya, sigui el nen. Això passa en un 70% dels casos.

 

Una de les altres conclusions del CAC és que gairebé la meitat dels anuncis i vídeos analitzats mostren un món on nens i nenes no juguen plegats, i perpetuen un discurs de segregació, fins i tot, a YouTube, si algun dels pares juga amb els nens, en el cas femení serà la mare que s'involucra, mentre que els pares juguen amb els nens.

Les nenes van de festa

Fer de mares, cuidar persones o mascotes, maquillar-se i anar de festa és el que -segons els anuncis analitzats- haurien de fer les nenes quan estan amb altres nenes. Un dels canals que s'han analitzat és el de Las Ratitas, un canal de YouTube protagonitzat per dues germanes que té onze milions de subscriptors. Un d'aquests vídeos, "Las Ratitas se maquillan y se van a la disco a bailar", té 37 milions de reproduccions.

 

Els nois, en canvi, juguen fora de casa, i les joguines que ells anuncien serveixen per "disparar" o "atacar", segons el llenguatge utilitzat. Pel que fa als anuncis de professions, les nenes comencen a tenir visibilitat en algunes professions "tradicionalment masculinitzades" -policia o pilot d'avió- però els nois no apareixen en cap anunci on hi hagi una professió associada tradicionalment a les dones.

Els jocs de taula, per a nens i nenes

Els anuncis amb jocs de taula és on es poden veure més nens i nenes jugant plegats, però la manera que tenen de mostrar les emocions segons siguin d'un sexe o un altre, també canvia. Els nens celebren la victòria, mentre que en el cas en què les nenes guanyen, mostren alegria, però no ho celebren. El cansament i la relaxació, segons els anuncis, també són exclusius de les nenes. Segons el president del CAC, Roger Loppacher, el més preocupant és "la tendència a l'alça dels estereotips femenins". També és inquietant l'aparició de canals promocionals a YouTube amb audiències massives i que "reprodueixen els estereotips".

Anar al contingut