Els alumnes tenen respostes més lentes i menys consistents els dies amb alta contaminació

Un estudi fet amb nens i nenes de 39 escoles de Barcelona demostra que la contaminació elevada també té efectes perjudicials a curt termini
Els alumnes tenen respostes més lentes i menys consistents els dies amb alta contaminació

Els alumnes tenen respostes més lentes i menys consistents els dies amb alta contaminació

Un estudi fet amb nens i nenes de 39 escoles de Barcelona demostra que la contaminació elevada també té efectes perjudicials a curt termini
Xavier Duran Actualitzat

Un estudi fet amb nens i nenes de 39 escoles de Barcelona demostra que la contaminació elevada també té efectes perjudicials a curt termini.

Els nivells de contaminació no només tenen efectes en les capacitats cognitives a llarg termini. També tenen un impacte immediat en el nivell d'atenció. Així ho ha demostrat un equip d'investigadors dirigit per Jordi Sunyer, cap del programa de Salut Infantil de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal).

Fa dos anys, un altre treball dirigit per Sunyer demostrava que el desenvolupament cognitiu dels nens que van a escoles pròximes a vies amb alt nivell de trànsit i, per tant, exposats a alts nivells de contaminació es veu alentit. Però ara van voler comprovar si hi havia efectes a curt termini.

♦ Podràs circular amb el teu cotxe per Barcelona els dies de més contaminació?

Entre gener del 2012 i març del 2013, van fer, cada tres mesos, tests d'atenció a 2.687 nens de 39 escoles de Barcelona. Els resultats de les proves fetes per ordinador es van creuar amb mesures diàries de diòxid de nitrogen i de carboni elemental en partícules PM2.5 -les que tenen un diàmetre menor a 2,5 micres- tant a l'exterior com a l'interior de les aules.

Els resultats mostraven una relació entre els nivells elevats d'aquests dos contaminants, lligats al trànsit, amb una disminució en tots els processos d'atenció dins de les aules. La resposta era més lenta i menys consistent els dies d'alta contaminació.

Els investigadors van arribar a calcular que aquells dies la diferència entre els nens que responien amb més rapidesa i els que ho feien amb menys equivalia a 1,1 mesos de retard en la millora de la velocitat de resposta ajustada a la que s'esperaria per l'edat dels alumnes.

Segons el doctor Sunyer, "encara que l'efecte estimat va ser modest en l'àmbit individual, quan s'extrapola aquest tipus d'exposicions comunes amb efectes petits en la funció cognitiva a escala poblacional, l'impacte és important".

L'investigador afegeix que es tracta d'un estudi més que evidencia la necessitat d'evitar la contaminació atmosfèrica a l'entorn dels centres escolars i molt especialment la provinent dels vehicles dièsel.

L'article s'ha publicat a la revista Epidemiology.

Anar al contingut