Els alumnes de 4t de primària empitjoren en ciències i en matemàtiques a Espanya
Catalunya està per sota de la mitjana espanyola en les dues àrees, segons l'estudi TIMSS
Els alumnes de 4t de primària empitjoren en ciències i en matemàtiques a Espanya

Els alumnes de 4t de primària empitjoren en ciències i en matemàtiques a Espanya

Catalunya està per sota de la mitjana espanyola en les dues àrees, segons l'estudi TIMSS

Redacció
TEMA:
Educació
Alumnes de quart de primària fent fraccions
Alumnes de quart de primària fent fraccions

El rendiment dels alumnes de quart de primària, de 9 i 10 anys, empitjora en ciències i en matemàtiques a Espanya respecte al 2015 i s'allunyen de la mitjana de l'OCDE i la UE, segons l'Estudi Internacional de Tendències en Matemàtiques i Ciències (TIMSS).

Es tracta d'un informe que es fa cada quatre anys. L'última edició va ser el 2019, sis anys després de l'entrada en vigor de la LOMCE o llei Wert. A primària es va començar a fer el curs 2014-2015.

L'Associació Internacional per a l'Avaluació i el Rendiment Educatiu (IEA) ha conclòs que el rendiment mitjà dels estudiants espanyols en matemàtiques ha tingut un "lleuger descens" i en ciències "un descens significatiu" respecte al 2015. De tota manera, cap de les dues àrees ha tornat als resultats dolents del 2011.

En matemàtiques, els alumnes obtenen 502 punts, lluny de la mitjana de l'OCDE, que està en els 527, i de la de la UE, en 513.

En ciències, obtenen 511 punts, també per sota dels de l'OCDE, 526, i de la UE, 514.

En l'estudi també s'inclouen, a part, les dades d'Astúries, Castella i Lleó, Catalunya, la Comunitat de Madrid, La Rioja i les de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla.

Els resultats obtinguts a Catalunya baixen tant en matemàtiques com en ciències: estan per sota de la mitjana espanyola, només per sobre de Ceuta i Melilla.

Alumnes de l'escola Valldeflors de Tremp fent una pràctica de botiguera i compradors en una llibreria fictícia. Imatge del 17 de gener del 2019. (horitzontal)
Alumnes de l'escola Valldeflors de Tremp fent una pràctica de botiguera i compradors en una llibreria fictícia, el 17 de gener del 2019

En la prova de matemàtiques es valora el nivell de coneixement en números, mesures i geometria. En ciències, el nivell en ciències de la vida, ciències físiques i ciències de la Terra.

Espanya va fer les proves entre maig i juny de l'any passat amb una mostra de més de 500 escoles i 9.500 estudiants.

Corea, el Japó, Irlanda del Nord i Anglaterra encapçalen la llista de matemàtiques. En ciències, al capdavant hi ha Corea, el Japó, Finlàndia i Letònia.

 

Diferències entre l'alumnat

En la majoria de països els nois rendeixen per sobre de les noies en matemàtiques. En ciències, no hi ha tantes diferències.

On es detecten diferències significatives és entre l'alumnat amb pares amb titulació superior o pares que no han passat l'educació obligatòria, sobretot en matemàtiques.

També es constaten diferències segons si els alumnes tenen habitació pròpia, internet i llibres a casa.

Ara, en un aspecte Espanya se situa per sobre de l'OCDE, i és que els pares estan més satisfets amb l'escola dels seus fills i els alumnes tenen més sentit de pertinença al centre.

A més, el professorat de matemàtiques i ciències a Espanya tenen una percepció de l'ordre i de la seguretat a les escoles més elevada. I, a més, estan més satisfets amb la seva professió.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut