Electricitat amb descomptes de benzina: les petroleres entren al negoci de la llum

Les petroleres irrompen al mercat elèctric i amenacen les tres grans empreses del sector

Esther OrtegaActualitzat

Moltes benzineres ofereixen des de fa mesos descomptes en el carburant si se'ls contracta també la llum i el gas de casa. Va obrir la porta Cepsa, però Repsol, amb la xarxa de benzineres més gran d'Espanya, també s'hi ha sumat. Una llista que es completa amb Galp i BP. Nous actors disposats a canviar un sector dominat fins ara per les tres grans elèctriques, Endesa, Iberdrola i Naturgy.

Com assegura María Victoria Zingoni, presidenta de Repsol Electridad y Gas, "Crec que els grans veuen ara que el joc està canviant":

"Sóc una convençuda que els límits als sectors industrials es van difuminant cada cop més. Fins ara hi havia pocs jugadors i molt tradicionals, enfocats només cap al mercat elèctric, però algunes companyies petroleres també estan fent aquesta aposta per convertir-se en companyies multienergia."

La fórmula escollida per Repsol ha estat quedar-se els actius de l'elèctrica Viesgo. Una operació que tancaven al novembre de l'any passat i que la convertia de cop en la cinquena companyia elèctrica d'Espanya amb 750.000 clients, que ara ja superen els 850.000. L'objectiu és sumar més de dos milions i mig el 2025.

La portuguesa Galp i la britànica BP van optar per entrar a l'accionariat de petites comercialitzadores espanyoles.

Per Zingoni, "tot allò que tingui a veure amb nous jugadors a tots els sectors sempre és bo per als consumidors". Caldrà veure si com va passar al sector de les telecomunicacions, aquest augment de la competència es traduirà en preus de l'electricitat més baixos.

Repsol ofereix descomptes en la benzina a aquells clients que tinguin també contractada la llum i el gas, però Zingoni defensa que "més que pel costat del preu, jo ho veuria pel cantó dels serveis i pel cantó de tot allò que rebrà de més el consumidor".

Alberto Martín, soci responsable del sector Energia i Recursos Naturals KPMG Espanya, assegura que "l'interessant de la competència és la sofisticació en l'oferta": 

"Abans es parlava del preu i punt, de quant em costa la factura de la llum. A partir d'ara, parlarem d'unes altres coses, t'interessa una placa solar, per exemple? Jo te la instal·lo  i et faig el manteniment, aquesta casa la utilitzes només els caps de setmana? Doncs et faré una tarifa només pels caps de setmana que serà molt interessant".  

 

El lideratge de les tres grans, sota amenaça

La irrupció de les petrolieres al sector elèctric trencarà el lideratge històric d'Endesa Iberdrola i Naturgy. Ara subministren el 68% de tota l'energia, però des de la liberalització del sector han vist com nous competidors, petites comercialitzadores, els feien perdre pistonada. L'aterratge de les petroleres els ho posa encara més difícil. I aquí no s'acaba, també les constructores s'hi han ficat, ACS anunciava fa uns quants mesos que comercialitzaria la seva pròpia energia amb la creació d'una nova filial, Eleia.

I no es tracta d'un moviment exclusivament espanyol, sinó de dimensions europees. La francesa Total, també ha començat a vendre electricitat. A Espanya, de moment, només a pimes i autònoms, però a França ja es dirigeix al petit consumidor. I el mateix passa amb Shell, el seu negoci a Espanya –on opera des de fa temps- es limita als clients industrials, però a Anglaterra ja ven llum a les llars britàniques i s'ha marcat l'ambiciós objectiu de convertir-se en la companyia elèctrica més important del món al 2025.

 

 

Un moviment de supervivència davant la transició energètica

Però quin és el desencadenant de tot aquest moviment? Doncs com assegura Alberto Martín, a la necessitat.

"Quan un veu els plans que té la Unió Europea de descarbonitzar l'economia i quan veu què significa això en termes de consum de petroli, un se n'adona de que la necessitat hi és allà per les petrolieres. En 10 anys el consum de productes petrolífers pot caure al voltant d'un 25%; si ho portem al 2040 la caiguda pot ser de fins el 40%. Això és una amenaça al negoci tradicional de les petrolieres, però al mateix temps també és una oportunitat."

De fet, es calcula que només a Espanya durant els propers 10 anys s'invertiran prop de 100.000 milions d'euros en el sector de l'energia, cridat a viure una profunda reconversió.

"L'electrificació de l'economia creixerà i per tant, hi ha tot un negoci nou que s'està desenvolupant. Hi ha lloc per les elèctriques tradicionals, pels jugadors de nínxol, per les petrolieres, però també per les empreses de construcció perquè al final estem parlant de que hi haurà un volum de construcció d'infraestructures molt elevat." 

 

 

Les petites comercialitzadores, obligades a  guanyar múscul

Nous competidors que també posen en guàrdia petites i mitjanes empreses, com Factor Energia, sorgides arran de la liberalització del sector i que durant els últims anys han batallat per esgarrapar clients a les grans. Per això segons Emili Rousaud, director general de Factor Energia, "crec que tindria sentit -sobretot en el que són les comercialitzadores mitjanes- que comencéssim a pensar que tindria sentit un cert grau de concentració":

"Els competidors que entren no són projectes nous, estem parlant d'empreses molt grans amb molta capacitat econòmica i financera, molta capacitat de relació amb les institucions i, per tant, això no és un nou entrant, això és una gran empresa ficant-se en el sector."

Alberto Martín també creu que s'imposarà una racionalització entre les gairebé 300 petites comercialitzadores d'electricitat donades d'alta "moltes d'aquestes comercialitzadores tenen vides molt curtes. Es munten i aguanten poc temps. Això es racionalitzarà".

La seva previsió és que el nombre total d'aquestes companyies es redueixi, però a la vegada augmenti el nombre d'aquelles que tinguin una quota de mercat d'un 1% o un 2%, una mida suficient per esdevenir una alternativa a les elèctriques tradicionals i als nous actors que entren al mercat. 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaEnergia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut