janquim

El web ReparaCiutat permet anotar incidències dels carrers perquè s'avisi els ajuntaments

Un nou servei permet als ciutadans anotar en un mapa els incidents que troben, com ara un semàfor espatllat, un carrer amb l'asfalt en mal estat o un banc trencat. Es diu ReparaCiutat i l'han creat uns emprenedors de Terrassa.

Actualitzat
ReparaCiutat. Així es presenta un nou servei creat per l'empresa Open Data Cities, de Terrassa, nascuda aquest mateix any. La seva missió, com indica el nom que han triat, té a veure amb el desenvolupament d'aplicacions i serveis web que contribueixin a millorar l'oferta de serveis de les ciutats espanyoles, que és el mercat que de moment els interessa.

El web, i l'aplicació per a mòbil que també es pot descarregar, permeten que qualsevol ciutadà anoti una deficiència a la poblcació on viu i que pot tenir a veure amb l'estat d'un carrer però també amb el mobiliari urbà, els semàfors o serveis com ara la recollida de mobles vells i d'escombraries. Cada ciutadà pot deixar constància de la incidència, que aleshores apareix en un mapa. ReparaCiutat es compromet a fer arribar la queixa o avís al servei municipal corresponent.

Ara bé, el model de negoci es basa en una àrea de clients molt especial, com expliquen a aquest mitjà directius de l'empresa. Es tracta que els ajuntaments acceptin de pagar perquè la pàgina de la seva població estigui personalitzada. Això els permetria incloure-hi missatges institucionals però, sobretot, seria una garantia que la informació circula i que, per tant, cadascuna d'aquestes incidències arriba allà on correspon perquè comenci el tràmit que haurà de tancar-se amb la resolució del problema.

De moment encara no hi ha cap municipi que disposi d'aquesta pàgina personalitzada perquè el servei està en una fase de prova i no serà fins d'aquí a unes quantes setmanes que funcionarà a ple rendiment. Però ja se n'ha fet una difusió limitada entre persones interessades per les dades i els serveis públics.

Font ciutadana

Els serveis d'informació ciutadana basats en els mateixos usuaris tenen com a precedent el FixMyStreet, un lloc que ja és de referència i que es va presentar a Barcelona durant una de les sessions del Personal Democracy Forum.

A partir del moment en què s'ha iniciat l'obertura de dades per part d'entitats municipals i els governs és probable que sorgeixin més serveis i aplicacions, tal com ja està començant a passar a Catalunya.

Quan es posa l'accent en les persones com a fonts d'informació, en comptes d'emprar aquestes dades públiques o de tenir-les com a únic material, es combinen amb allò que els mateixos usuaris del servei fan saber. Va ser amb aquest procediment que es va posar en marxa, per exemple, el web Rodalia.info, que exposa els missatges que els usuaris del servei ferroviari fan arribar al Twitter.

Open Data Cities és una empresa sorgida a partir dels deu anys d'experiència de Compartir, que ja treballa amb centenars de muncipis gràcies als seus serveis per compartir vehicle o aparcament.

Anar al contingut