El web 3.0, un repte per assolir

El web 3.0 arriba per facilitar-nos la vida i oferir-nos que combinem i connectem les dades des de qualsevol dispositu electrònic. Això ens permetrà més mobilitat, ubiqüitat, accessibilitat i seguretat per utilitzar tota la informació al nostre abast.
Barcelona

El web 3.0, un repte per assolir

El web 3.0 arriba per facilitar-nos la vida i oferir-nos que combinem i connectem les dades des de qualsevol dispositu electrònic. Això ens permetrà més mobilitat, ubiqüitat, accessibilitat i seguretat per utilitzar tota la informació al nostre abast.
Actualitzat
Karma Peiró

Steve Bratt, CEO del 3WC, va explicar que el web 3.0 no és necessàriament l'evolució del 2.0 que coneixem a través de totes les eines de creació i distribució de continguts en diversos formats, com ara els blogs, Fickr, Twitter, Myspace, YouTube, Facebook, els RSS, etc. La novetat es basa en paràmetres tècnics per organitzar millor les dades i enllaçar-les d'una manera més lògica de forma que puguem accedir-hi des de qualsevol mòbil o aparell electrònic que tinguem al nostre abast.

Ningú ho sap exactament, però el febrer del 2007 es calculava que podien haver-hi 150 milions de servidors web a internet. I en aquesta xifra no s'han comptabilitzat altres formats de la informació, com els blogs, els vídeos, els àudios, etc. O sigui que si el web 3.0 ha d'arribar per estalviar-nos temps en la recuperació i reutilització de tot aquest contingut, benvingut sigui.

El problema és que fa anys que els investigadors del 3WC ens prometen això i ens diuen que tot serà possible gràcies al web semàntic. Steve Bratt també el va mencionar en la seva ponència. La semàntica permetria als buscadors afinar més les cerques i oferir resultats més pertinents al que volem en cada moment. Perquè això passi, s'ha d'incorporar a cada pàgina web, en el seu codi HTML, una informació extra (o metadades) que descriuen el contingut de la pàgina, el significat de les seves paraules i una relació acurada de tots els seus termes. Si ho pensem seriosament... això és una tasca titànica! Però els investigadors continuen pensant que és la millor i l'única manera d'avançar i posar una mica d'ordre en el caos d'internet.

Volem exemples del web semàntic!

A la sessió que va seguir a la conferència de Steve Bratt, "Avenç ràpid: prepara't per al web 3.0", van mostrar-nos aplicacions pràctiques. Primer va parlar Christian Bizer, professor i investigador de la Freie Universitat de Berlín, sobre la connexió de dades per crear un web global de continguts.

Luis Polo, responsable de la Unitat de Tecnologies Semàntiques del Departament d'I+D+i del CTIC, va presentar CRUZAR, una pàgina que genera rutes turístiques i que ha estat un encàrrec de l'Ajuntament de Saragossa, com un prototip per aplicar a l'Expo 2008. L'investigador va mostrar les possibilitats d'aquesta guia per planificar el temps d'una persona segons el moment, la tasca, el seu estat físic i la companyia que tingui quan arriba a un lloc de visita. "Cadascú de nosaltres tenim diferents perfils: no és el mateix venir a Barcelona per a un congrés que acompanyat de la família, amb nens i persones grans." CRUZAR, a partir d'una definició prèvia de l'usuari, perfila al màxim tots aquests detalls i ofereix a la persona un ventall ampli de possibilitats d'oci de la ciutat on es troba, amb mapes de localitzacions, contactes, descripcions dels llocs, opinions d'altra gent, etc. "El que fa és creuar dades i presentar-la de manera senzilla i àgil."

Destacable va ser també l'exposició d'Hugo Zaragoza, del Yahoo Research Laboratory de Barcelona. En aquest laboratori, l'únic d'Europa, fa anys que els investigadors estan pensant què es pot fer amb la web semàntica i la web 3.0 per aprofitar millor en el futur tot el contingut d'Internet. "El cas és que tot depèn d'algoritmes i d'eines noves. El web 2.0 ens ha portat milions de dades dels usuaris que feia anys no existien", va explicar Hugo Zaragoza. "I això és boníssim! Ara ens cal saber com reaprofitar-les i reutilitzar-les."

A Yahoo! pertanyen bona part de les eines de generació de contingut per usuari més populars: Yahoo Groups, Del.icio.us, Flickr, Yahoo Answers i Messenger. L'investigador va concretar que fins ara bona part de les dades han estat en format textual, però que amb l'audiovisual se'ls presenten nous reptes, "perquè resulta molt complicat aplicar el web semàntic a "frames" de vídeo o a veus". L'objectiu més proper? Ser capaços de representar les dades perquè moltes aplicacions les mostrin a l'usuari de manera innovadora i pràctica. Quant temps passarà abans que ho aconsegueixin?

NOTÍCIES RELACIONADES