Un AVE Barcelona-Madrid, a l'estació de Sants (ACN)
Un AVE Barcelona-Madrid, a l'estació de Sants (ACN)

El Tribunal de Comptes Europeu carrega contra l'AVE en un informe demolidor

Els auditors diuen que la xarxa europea és un mosaic de línies nacionals sense una adequada coordinació transfronterera

RedaccióActualitzat

Segons el Tribunal de Comptes Europeu, la UE no té un enfocament estratègic per a les línies de tren d'alta velocitat, de manera que la xarxa europea és un mosaic de línies nacionals sense una adequada coordinació transfronterera.

Critica que els estats membres planifiquen i construeixen la seva xarxa aïlladament, de manera que les connexions europees són "deficients".

Són conclusions que es desprenen de l'auditoria de quatre línies d'alta velocitat a Espanya, i dues més d'Alemanya, Itàlia i França. També han tingut en compte quatre projectes transfronterers: les connexions entre Munic i Verona, Espanya i França, i Espanya i Portugal (que no s'ha completat)

En un informe demolidor, els auditors europeus assenyalen que les decisions es prenen habitualment per "consideracions polítiques", sense tenir en compte el cost-benefici. Calculen que, de mitjana, les línies auditades tenen un cost de 25 milions d'euros per quilòmetre, i lamenten que la Comissió Europea no tingui els instruments legals per obligar els estats a complir la seva part i connectar les seves xarxes amb la resta d'Europa.


Espanya, qui més ajudes ha rebut

D'acord amb els números d'aquest informe, gairebé la meitat dels fons europeus destinats a línies d'alta velocitat han anat a Espanya. Això són 11.000 milions d'euros. Són diners atorgats en règim de cofinançament; l'estat membre receptor ha de posar-hi també de la seva part. Però la proporció varia. De mitjana, els projectes italians van rebre un 2% de cofinançament europeu, mentre que a Espanya el 26% de la inversió en línies d'AVE la va pagar la Unió Europea. Els auditors també critiquen que l'ample de via diferent dificulta les connexions amb Portugal i França.

Notícia relacionada: Retards de més de 40 minuts en l'AVE Barcelona-Madrid


Línies no sostenibles

Per determinar la sostenibilitat de les línies d'alta velocitat, els auditors fan servir la norma dels nou milions de passatgers anuals. I assenyalen que tres de les línies auditades (Eix Atlàntic -la Corunya-Vigo-, Rin-Roine i Madrid-Lleó) no ho compleixen. La inversió europea va ser de 2.700 milions d'euros, que segons l'informe s'haurien pogut estalviar en part amb un estudi previ de cost-benefici.

 

ARXIVAT A:
AVEInfraestructuresUnió Europea
Anar al contingut