Un vagó ple a l'estació de Sants (ACN/Tàrsila Galdon)

El traspàs de Rodalies, en el rerefons de la vaga de Renfe i l'incompliment dels mínims

El govern assegura que no es tocarien ni els drets laborals ni el sou del personal i que tindrien opció de mobilitat geogràfica

Actualitzat
TEMA:
Renfe

El possible traspàs de Rodalies a la Generalitat està en el rerefons de la vaga que fan els maquinistes i que està provocant retards i cancel·lacions de trens. Els maquinistes creuen que podrien sortir perdent amb el canvi, tot i que la Generalitat diu que es mantindran les condicions laborals i l'opció de mobilitat geogràfica.

"Catalunya és una zona de pas i de formació i el personal és de tot Espanya i no podrien tornar a la seva zona de residència", segons ha explicat a TV3 Lluís Moyano, portaveu de Semaf, el Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris, que convoca la protesta.

Entre el 80 i el 90% de la plantilla de maquinistes són de fora, segons el sindicat, i Moyano creu que el traspàs de Rodalies representaria "una mena de segrest laboral", perquè s'hauríen de quedar a Catalunya.


Millorar la gestió

La Generalitat assegura que "no hi ha motius" per aquesta desconfiança dels maquinistes i que "els seus drets laborals no es tocarien, el sou no es tocaria", segons ha dit a TV3 el secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font.

Segons Font, els conductors mantindrien també l'opció de mobilitat geogràfica i la possibilitat d'optar a ascens dins de Renfe, si es completa el traspàs.

"Pensem que els maquinistes i el personal de Renfe són bons i que, amb una direcció més propera, més pròxima al país, com passa als FGC, seríem capaços de donar un bon servei", tot i que ha admès que la millora de la gestió "no seria immediata".


Completar el traspàs

Políticament, el secretari general de Vicepresidència ha recordat que el Govern demana "completar" el traspàs començat el 2009 i el 2010 i ha denunciat un "incompliment absolut" del govern espanyol perquè després d'onze anys no ha traspassat els diners.

Font també ha recordat que el decret del traspàs preveu que l'operador a Catalunya no sigui necessàriament Renfe. "Pot ser un de propi, com FGC, i llavors es procedeix al traspàs de personal i del material mòbil", ha explicat, amb un "respecte escrupolós" pels drets laborals dels treballadors.


Motius de la vaga

Renfe ha començat a obrir expedients als maquinistes que no han anat al lloc de treball per cobrir els serveis mínims decretats per la vaga d'aquest dijous i divendres. Es considera una falta "molt greu", segons l'empresa.

El sindicat Semaf assegura que els motius de la vaga són recuperar els trens i els llocs de treball perduts, perquè no es cobreixen totes les jubilacions, i "mantenir la integritat del ferrocarril públic i els treballadors" i rectifiquen Renfe, que els acusa d'incomplir els serveis mínims, amb absències injustificades.

 

Pitjor a Catalunya i València

A Catalunya és on més s'està notant aquesta vaga de Renfe, que es fa a tot Espanya i que va començar dijous amb problemes.

L'afectació és molt escassa a nuclis com Sevilla, Màlaga, Bilbao o Sant Sebastià, segons Renfe, igual que als trens de mitja distància, a l'Ave, Euromed o Intercity.

Les dades provisionals de Renfe d'aquest divendres donen una idea de les diferències segons el territori, com ja va passar dijous.

El compliment dels serveis mínims és del 42% a Catalunya (amb 118 trens suprimits) i del 41% a Rodalies de València (27 trens suprimits), seguits a distància pel 74% de compliment a Madrid (amb 34 trens suprimits).
ARXIVAT A:
Renfe Rodalies
Anar al contingut