Barcelona

El transport públic representa només el 14% dels desplaçaments diaris a Catalunya

Una macroenquesta feta a 100.000 catalans revela que el transport públic representa només el 14,3% dels desplaçaments que es fan diàriament per Catalunya. L'estudi, encarregat per la Generalitat, mostra que la majoria de petits desplaçaments quotidians es fan a peu o en bicicleta (45,1%), és a dir amb transports no motoritzats. El cotxe privat, amb un 40,6%, ocupa el segon lloc i finalment hi ha el transport públic, que està centralitzat sobretot a l'àrea de Barcelona, on l'usa el 18,6% de la població en dia laborable.

Actualitzat
A Catalunya, hi ha 150 milions de desplaçaments per setmana. La majoria, a la regió metropolitana de Barcelona. El 41%, en cotxe privat; el 14%, en transport públic, i la resta -poc més del 45%-, amb sistemes no motoritzats. L'enquesta sobre mobilitat ha mostrat que mentre que les comarques de l'àrea metropolitana són les que tenen uns índexs d'ús del transport públic més elevats, el 18,6%, les poblacions de les comarques del Pirineu i de l'Ebre en canvi són les que tenen menys usuaris de transport públic -per sota del 4%- mentre que a les de Girona és on la gent fa servir més el cotxe per a tot. 

L'"Enquesta de mobilitat quotidiana" que s'ha conegut aquest dilluns revela que els catalans, si sortim de casa per motius de feina, hi tornem en acabar-la, però molt poques vegades aprofitem el viatge per fer una altra activitat. Els dies de cada dia, un de cada quatre desplaçaments és per motiu de feina o estudi.

En aquest escenari, més del 80% dels desplaçaments tenen com a origen o destinació el Barcelonès. Especialment en dies feiners, quan, per exemple, es comptabilitzen uns 720.000 desplaçaments de o cap al Baix Llobregat. Al Vallès Oriental, el flux és inferior: uns 421.000 viatges. Mentre que al Maresme la xifra baixa als 216.000 desplaçaments.

Les persones d'edats compreses entre els 30 i els 64 anys són les que fan servir més el transport privat, mentre que els joves d'entre 16 i 29 anys i la gent gran són els que més usen el transport públic.

Des de l'administració s'adverteix que no hi pot haver un creixement indefinit de carreteres i autopistes i que els peatges, lluny de desaparèixer, es convertiran en elements de reequilibri dels fluxos de mobilitat.

El conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal, té clar que l'enquesta demostra que cal invertir més en  ferrocarril. "No pot haver-hi un creixement il·limitat de la xarxa de carreteres perquè tenim el territori que tenim, i només amb un ús continuat i intel·ligent de la carretera amb un pes creixent i més eficient del ferrocarril es trobarà el punt just d'equilibri territorial que ens permetrà utilitzar millor cada cop més totes les nostres potencialitats", ha dit Nadal.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut