El TGV passarà pel costat de la Sagrada Família

Ja s'ha decidit quin serà el traçat definitiu del TGV al seu pas per Barcelona. Finalment, passarà pel carrer Mallorca, pel costat de la Sagrada Família, i no es preveu la construcció de l'estació del Passeig de Gràcia, com s'havia apuntat inicialment. La decisió l'han pres les administracions implicades en el projecte, és a dir, el Ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament.
El TGV passarà pel costat de la Sagrada Família
Barcelona

El TGV passarà pel costat de la Sagrada Família

Ja s'ha decidit quin serà el traçat definitiu del TGV al seu pas per Barcelona. Finalment, passarà pel carrer Mallorca, pel costat de la Sagrada Família, i no es preveu la construcció de l'estació del Passeig de Gràcia, com s'havia apuntat inicialment. La decisió l'han pres les administracions implicades en el projecte, és a dir, el Ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament.
Actualitzat

El Consorci d'Alta Velocitat de Barcelona ha decidit finalment que el traçat del túnel de l'AVE pel centre de la ciutat passi pel carrer Mallorca, a escassos metres del temple modernista de la Sagrada Família. Ho ha anunciat el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, després d'una reunió dels màxims responsables del Consorci d'Alta Velocitat de Barcelona, en el qual estan representats el govern central, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona.

La Comissió ha descartat un possible desviament del túnel pel carrer València per esquivar la basílica d'Antoni Gaudí, i s'ha decidit per un traçat que "permet evitar tota mena de riscos respecte als habitatges", segons Morlán, ja que "no passem per sota de cap", mentre que les solucions constructives "tindran molt en compte i garantiran les poques afectacions al temple de la Sagrada Família".

El secretari d'estat d'Infraestructures ha dit que per poder "garantir que les afeccions al temple de la Sagrada Família siguin poques o nul·les", caldrà "una doble protecció" del temple pel seu volum i rigidesa. Com a garantia de seguretat es construirà una pantalla de puntals permeable que protegirà aquest emblemàtic edifici "de qualsevol modificació del terreny que pugui ocasionar la tuneladora", segons que ha explicat el coordinador d'actuacions en alta velocitat a Catalunya, Jordi Prats. Manel Nadal creu que "els arquitectes del temple expiatori estaran d'acord amb aquestes mesures" ja que són "millors que les inicials".

El consorci ha acordat, d'altra banda, que el túnel de l'AVE al seu pas per Barcelona, de gairebé sis quilòmetres, transcorrerà pel carrer Provença fins a l'avinguda Diagonal, on descendirà fins a Mallorca i per la qual continuarà fins a Sagrera; evitant així les finques compreses en el rectangle format pels carrers Mallorca-València i Lepant-Castillejos.

El secretari de Mobilitat de la Generalitat ha reiterat la voluntat de les administracions de complir el calendari previst per a l'arribada de l'AVE a "Tarragona, el 2006, a Barcelona, el 2007, i a la frontera, el 2009". Amb la finalitat de complir els terminis pactats, el Consorci ha decidit posposar la construcció de l'estació de passeig de Gràcia, amb la qual cosa el tren només s'aturarà a les estacions de Sants i Sagrera. Morlán ho ha justificat per dos motius. D'una banda, hi ha raons de calendari per acabar el túnel el 2009. I de l'altra, la idea que els trens que hi farien parada, bàsicament mitjà i llarg recorregut, ja poden fer servir les altres línies existents.

El consorci va decidir l'any 2000 que el tren passés pel carrer Mallorca travessant tota la ciutat, però dos anys després el llavors ministre de Foment, Francisco Álvarez Cascos, va decidir canviar el traçat perquè el túnel evités el temple, mentre que altres alternatives com la del corredor del Vallès o la del Litoral, van ser descartades per motius tècnics i econòmics.

NOTÍCIES RELACIONADES