El telescopi James Webb podria canviar de nom per l'homofòbia de l'excap de la NASA
Construcció del telescopi James Webb, que ha de substituir el Hubble (NASA/Northrop Grumman)

L'aparell, que s'ha d'enlairar aquesta tardor, explorarà els tres nous planetes descoberts per l'Observatori Astronòmic d'Albanyà, que col·labora amb la NASA

Judith Casaprima Sagués
TEMA:

La NASA estudia canviar el nom del futur supertelescopi espacial batejat com a James Webb, el nom d'un dels directors de l'agència espacial nord-americana, del qual ara s'han donat a conèixer actituds homòfobes, denunciades per quatre científics que havien treballat amb ell. S'ha obert una investigació i dels resultats en dependrà si es canvia el nom abans del llançament, previst per aquesta tardor.

Substitut del Hubble

El James Webb, considerat el successor del telescopi Hubble, ha costat prop de 9 mil milions de dòlars i el seu llançament està previst per al novembre que ve.

En un article publicat el març a la revista Scientific American, quatre astrònoms nord-americans van denunciar que Webb havia perseguit gais i lesbianes quan va ser subsecretari del Departament d'Estat, als anys 50. Segons les acusacions, Webb formava part del Congrés que en aquella època assenyalava els homosexuals que eren acomiadats de l'administració, acusats de pervertits.

James Webb va ser el segon administrador de la NASA entre el 1961 i el 1968 (NASA/George Tames, Fortune)

Anys després Webb va ser administrador de la NASA, motiu pel qual es va posar el seu nom al telescopi espacial en reconeixement a l'impuls que va donar a la cursa espacial entre el 1961 i el 1968. De bon principi també va ser una decisió polèmica, ja que habitualment aquests honors es reserven a científics, no a polítics. James Webb va morir l'any 1992.

Arran del moviment de rebuig sorgit en fer-se públic el seu passat intolerant i homòfob, un manifest, que demana que es retiri el nom al supertelescopi i sosté que Webb va participar en la distribució de documentació homòfoba, compta amb el suport de més de 250.000 signatures.

La NASA ha obert una investigació interna per estudiar a fons aquesta petició, a partir d'una revisió de tot el material disponible, i en funció del resultat prendrà una decisió.

El nou telescopi espacial és un dels projectes més importants que la NASA té en marxa i s'hauria d'enlairar la pròxima tardor per substituir el Hubble.

Descoberts tres nous exoplanetes

Precisament aquest telescopi serà l'encarregat d'observar els tres nous planetes descoberts per la NASA fora del sistema solar que orbiten al voltant d'una estrella pròpia. La descoberta s'ha fet a l'Observatori Astronòmic d'Albanyà, a l'Alt Empordà, on es rastregen, validen i interpreten les dades captades per la NASA per trobar exoplanetes, planetes que no orbiten al voltant del sol sinó al voltant d'altres estrelles.

L'observatori ha confirmat aquests tres nous planetes, dels quals, com ha explicat el director de l'observatori, Pau Bosch, n'hi ha un de la mida de la Terra i dos més similars a Neptú.

"És un descobriment important, no tant pel nombre de planetes, sinó per la seva disposició. Tenint en compte que és un sistema multiplanetari amb planetes que tenen característiques diferents als del nostre sistema solar. Es tracta d'una superterra, molt més massiva, rocosa igual, i de dos mons subneptunians."

Els planetes es troben en el sistema TOI-17492 i orbiten al voltant d'una estrella nana de tipus espectral M, a l'entorn local del sistema solar, a una distància de 100 parsecs.

Observatori Astronòmic d'Albanyà (Juan Carlos Casado / Arxiu)

Fa dos anys que l'observatori empordanès forma part de l'equip TESS SG1 de la NASA. Una missió, liderada per l'Institut de Tecnologia de Massachusetts, MIT, que s'encarrega d'observar més de 500.000 estrelles (les més brillants i properes a la Terra) per buscar exoplanetes.

El descobriment ha estat coordinat per investigadors de l'Institut Komaba de ciència, a Tòquio, i també hi han participat altres institucions punteres com l'Institut d'Astrofísica de Canàries (IAC) i centres amb talent emergent basats en l'astrobiologia.

Ara, aquests planetes seran objecte d'un estudi més detallat des d'un gran telescopi, el James Webb, que quan s'enlairi aquesta tardor per explorar mons llunyans potser ho farà amb un altre nom.

Ciència NASA LGTBIQ+ Estats Units