El tancament de Nissan fa perillar 15.000 llocs de treball de les firmes proveïdores

El sector reclama plans de viabilitat per a les més de 400 empreses afectades i que es busqui un inversor per fer rendibles les instal·lacions de la Zona Franca

Actualitzat

La indústria auxiliar de l'automòbil a Catalunya, que fabrica des de tubs d'escapament fins a tabliers de cotxes, quedarà molt tocada amb la marxa de Nissan, i el sector ja fa temps que pensa en possibles alternatives.

Segons Josep Nadal, gerent del Clúster Indústria Automoció Catalunya, aquest tancament és un cop molt dur per al sector.

"Ara, el més important -explica Nadal- són les 3.000 persones que queden disponibles. Tot aquest talent, tot aquest capital humà, s'ha de veure com s'aprofita. A més, les instal·lacions de la Zona Franca s'ha de pensar com s'ocuparan. Amb quina inversió estrangera, preferiblement del sector de l'automoció, es pot donar continuïtat a la fàbrica."

Les flames dels pneumàtics cremats pels treballadors de Nissan, a prop de l'entrada de la planta, el 28 de maig del 2020 (horitzontal)
Flames dels pneumàtics cremats pels treballadors de Nissan, a prop de l'entrada de la planta, el 28 de maig del 2020

Trobar un pla B

Però trobar un pla B no serà fàcil i, mentrestant, el tancament de les tres plantes de Nissan a Catalunya afectarà més de 400 empreses, moltes de les quals són petites i mitjanes, segons dades de la patronal PIMEC. I, de retruc, pot deixar sense feina entre 15.000 i 20.000 treballadors.

Moltes de les empreses proveïdores de Nissan són dins del mateix recinte de la Zona Franca, o ben a prop, com és el cas de Lear, que s'encarrega de fer els seients.

Per Manuel Granado, delegat de CCOO a Lear Barcelona, la dependència de les comandes de Nissan és total per a la supervivència de Lear.

"Si Nissan té un refredat, nosaltres agafem una pneumònia. Això sempre ha estat així. Ara, el que estem intentant és parlar amb l'empresa per fer un pla de viabilitat a veure si es poden salvar d'alguna forma els llocs de treball."

 

Llarga agonia

Nissan ja fa temps que agonitza, i alguns dels treballadors acomiadats amb l'ERO que va fer el 2009 després es van poder recol·locar en empreses proveïdores. Com Antonio Romero, operari de la línia de muntatge i membre comitè empresa UGT a Lear, que ara té por d'haver de tornar a l'atur.

"Després de tants sacrificis per trobar una feina, que hagi de tornar a passar pel mateix amb 52 anys, és injust. No tenen cap consideració, ni l'empresa, ni els governs que tenim. Només saben parlar i no fan res."

Els treballadors de Nissan s'han manifestat avui en concessionaris de la marca de diversos punts del territori, com ara Barcelona, Granollers o Molins de Rei.

Han acusat l'empresa de deixar-los sense futur i, finalment, han tallat la Gran Via a l'alçada de l'Hospitalet de Llobregat, durant deu minuts, en senyal de protesta pel tancament previst per al desembre.

Anar al contingut