El sostre de vidre universitari: només 2 de cada 10 catedràtics són dones

Les dones són majoria entre l'alumnat de les universitats dels Països Catalans, però la proporció s'inverteix en la docència i investigació, segons el primer estudi que s'ha fet sobre el tema
El sostre de vidre universitari: només 2 de cada 10 catedràtics són dones

El sostre de vidre universitari: només 2 de cada 10 catedràtics són dones

Les dones són majoria entre l'alumnat de les universitats dels Països Catalans, però la proporció s'inverteix en la docència i investigació, segons el primer estudi que s'ha fet sobre el tema
Irene Vaqué Reig Actualitzat
TEMA:
Igualtat de gènere
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Les dones continuen topant amb el sostre de vidre a la universitat. El primer estudi que s'ha fet sobre aquest tema en l'àmbit dels Països Catalans -elaborat per la Xarxa Vives a partir d'enquestes a 15 universitats- conclou que el talent femení es perd a mesura que s'avança en el rang universitari.

Les estudiants són majoria a la universitat. També aproven més (85,2% davant del 80%) i abandonen menys els estudis (17% davant del 20%) que els seus col·legues homes. A partir d'aquí, però, es fa evident la desigualtat.

 

La influència dels estereotips

Primer, en el tipus de graus als quals opten les noies. Són majoria en les titulacions relacionades amb la cura i atenció als altres, com Educació Infantil i Infermeria, on les dones són més del 75% de l'alumnat. En canvi, a Enginyera i Arquitectura només una de cada quatre matrícules és d'una dona.

En segon lloc, per la posició que ocupen en l'àmbit del Personal Docent i Investigador (PDI). Les professores i investigadores són minoria (42%).

La diferència es reprodueix en tots els estudis i s'accentua a Enginyeria i Arquitectura, on només una quarta part de docents i investigadors són dones. A Ciències Experimentals també hi ha molt camí per recórrer, amb només un 36% de PDI femení.

Les alumnes continuen sent minoria en carreres científiques (Pixabay/Nikolay Georgiev)

 

Poques catedràtiques i investigadores principals

El nombre d'investigadores principals de projectes de recerca és encara inferior. El 31% dels projectes estatals tenen dones al capdavant, xifra que cau al 24% en el pitjor cas, el de la recerca europea.

La situació empitjora a mesura que augmenta el rang acadèmic. Sis de cada deu professors titulars d'universitat i professors d'escola universitària són homes.

Quan es tracta de catedràtics d'universitat, són 8 de cada 10. És la mateixa proporció de doctors "honoris causa". El curs 2016-17, només 2 de cada 10 reconeixements d'aquesta mena van ser per a dones.

 

Per què hi ha menys dones investigadores?

La directora de l'Observatori d'Igualtat de la URV i coautora de l'informe, Inma Pastor Gosálbez, considera clau que els homes facin seva la reivindicació de la paritat:

"Anar a un lloc on només hi hagi homes no és raonable i a més no és democràtic, no està en consonància amb una institució -en aquest cas les universitats- que fa de la meritocràcia, de l'excel·lència, el seu objectiu. La presència de dones ha de ser una reivindicació dels homes."

Segons l'informe, la menor presència de dones a la investigació es pot explicar per la càrrega docent.

S'ha constatat que les persones que es dediquen més a la docència tenen menys probabilitats de dirigir una tesi. I això és el que passa amb les dones que ensenyen a la universitat. Només 1 de cada 3 tesis estan dirigides per dones.

 

Els òrgans de govern, copats per homes

Els llocs de poder de la universitat estan masculinitzats. Les dones són presents en el 38% dels càrrecs i ocupen llocs amb menys poder de decisió. Només 4 de les 22 universitats de la Xarxa Vives tenen una dona rectora: l'Autònoma de Barcelona, la Jaume I, la Rovira i Virgili i la de València.

La desigualtat es repeteix en els deganats (71% d'homes) i als caps de departament (65% d'homes).

L'única excepció és la secretaria general, amb un 67% de dones.

Les professores universitàries dediquen més hores a la docència que els seus col·legues (Pixabay)


Per la coautora de l'informe, Inma Pastor, les dones han assumit càrrecs vinculats a la gestió, i no al poder:

"Les dones estan assumint càrrecs que tenen més feina de gestió i tenen menys poder; és a dir, els homes continuen estant més presents en deganats o direccions de departament, on es prenen més decisions i tenen més poder, i les dones participen més en els equips com a vicedeganes, responsables d'ensenyament o secretàries de departament, que són càrrecs que tenen més feina."


El PAS, majoria de dones... menys als alts càrrecs

On sí que hi ha majoria de dones és al Personal d'Administració i Serveis (PAS). Les dones són el 63% del col·lectiu i, en els llocs d'administració suposen el 70% de la plantilla.

La proporció, però, s'inverteix en el cas dels alts càrrecs. Si ens fixem en els gerents, 7 de cada 10 són homes.

 

La conciliació, cosa de dones

També a la universitat, la majoria de treballadors que demanen permisos per afavorir la conciliació de vida laboral i familiar són dones. Entre els docents i investigadors, menys del 20% de permisos i reduccions de jornada per maternitat o paternitat els han demanat homes.

I la diferència és aclaparadora al Personal d'Administració i Serveis. El percentatge d'homes que demanen permisos és pràcticament inexistent i no ha canviat en els últims 10 anys.


Què cal canviar?

Per impulsar el rol de les dones en l'educació superior, les coordinadores de l'estudi demanen una revisió de les polítiques universitàries, sobretot dels processos de selecció i promoció. I també que s'avaluïn les necessitats que té el personal universitari sobre conciliació i coresponsabilitat.

La coautora de l'estudi creu que determinats criteris poden perjudicar les dones:

"Si la universitat té uns mecanismes d'avaluació del professorat amb una sèrie de criteris, ens hem d'assegurar que no tinguin un biaix de gènere que perjudiqui les dones, per tant cal revisar que allò que demanem per accedir a les càtedres o a qualsevol plaça realment sigui neutre, i no estigui penalitzant les dones. Això és el que demanem."

I afegeix que la ciència serà millor si té en compte les dones des del principi:

"Els enginyers dissenyen productes que han d'assegurar-se que també donaran servei a les dones. Les armilles que porten els policies han d'estar pensades també per al cos de les dones. En la concepció dels productes i de la teoria que genera la universitat, ha d'estar present que aquest coneixement ha de ser sensible també al que les dones necessiten, però no només com una necessitat específica de les dones.

En la mesura que la ciència reculli tot el que la societat necessiti, serà una ciència millor."

Han participat a l'estudi la majoria de les principals universitats catalanes: UAB, UB, UdG, UdL, UOC, UPF, URL, URV i UVic-UCC.

ARXIVAT A:
Universitat Feminisme Masclisme Igualtat de gènere

VÍDEOS RELACIONATS