El nou model de negoci amb descomptes només funciona amb si es té molts punts de venda

Forn de pa amb degustació, un sector que comença a estar saturat

Tanca la cadena catalana Monpa, que tenia una vintena de botigues, i deixa sense feina un centenar de treballadors

Gemma NavésActualitzat

Els principals carrers comercials de les ciutats comencen a estar saturats de cadenes de forns de pa que també tenen taules i terrasses per a degustació. Comprar el pa cada dia reporta molts clients diaris a les fleques, que han aprofitat l'avinentesa per oferir també altres productes. Així complementen un negoci amb poc marge -el del pa- amb un altre, -el de la cafeteria-, que deixa molts més beneficis.

 

 

Una d'aquestes cadenes, la firma Monpa, ha tancat portes aquest estiu i ha deixat un centenar de treballadors sense feina. L'empresa catalana tenia 23 botigues a Barcelona i quatre a Mollet. Els propietaris, els germans García Vico, no han pogut fer front a la forta competència del sector.
 

Vendre amb forts descomptes

Segons el professor d'Esade Gerard Costa, aquesta mena de negoci només es pot sostenir si es té una xarxa de botigues molt àmplia.

"Les cadenes d'aquest tipus tendeixen a la saturació del mercat perquè necessiten tenir molts punts de venda per oferir descomptes. Qualsevol negoci que ofereixi preus baixos, com  la moda low-cost, només ho pot fer si ven grans quantitats"

 

 

A més, aquest tipus de cadenes paguen sous mileuristes i tenen molt poc personal perquè són cafeteries amb autoservei. De fet, no apliquen el conveni d'hostaleria, sinó el de fleques, la qual cosa els dona una gran avantatge. Les diferències salarials entre un conveni i l'altre superen els 6.000 euros l'any.
 

Fons d'inversió interessats

L'expert en màrqueting Gerard Costa considera que els forns amb degustació, que van sorgir a l'any 2000, són ara un sector madur i que la saturació pot implicar que alguns no aguantin la forta competència.

"I també hem de pensar que ara darrere aquestes cadenes de forns, afegeix Costa, comença a haver-hi fons d'inversió que el que fan és rellançar la marca i l'empresa per vendre-la en el termini de cinc anys"

 

 

Obrir botigues a fora

La cadena catalana Pannus, una de les líders del sector, té una xarxa d'un centenar de botigues i també fàbrica pròpia, on fan la massa. Venen de família de forners i diuen que no els fa por la saturació del sector.

"El secret -explica el conseller delegat de Pannus, Agustí Llaràs- consisteix a controlar tota la cadena de producció des de la massa, la logística i la venda final. Si només tens les botigues, el mercat t'acabarà fent fora".

 

 

Sigui com sigui, l'expansió de les principals cadenes del sector passa ara per obrir botigues a l'estranger. Pannus ha començat per la Gran Bretanya i volen ampliar-ho a més països. La firma catalana Granier, fundada per un forner de Cornellà, que té més de 300 punts de venda, també té botigues a Londres i Miami.

ARXIVAT A:
AlimentacióEconomia de butxaca
Anar al contingut