El sector del transport alerta: falten 15.000 camioners i no hi ha relleu generacional

La mitjana d'edat dels camioners és d'uns 55 anys: el sector calcula que un 70% dels conductors actuals es jubilaran en la pròxima dècada

Actualitzat

Conduir un camió és una feina en perill d'extinció.

Les patronals del transport alerten que la falta de conductors de camions, especialment d'alt tonatge, impedeix que el sector assumeixi eficientment l'augment d'activitat al sector. En necessiten uns 15.000 a tot l'estat i no hi ha recanvis tot i les ofertes de feina.

 

 

Les empreses s'han d'enfrontar a un doble problema: la mitjana d'edat dels camioners és alta i la professió no sedueix els joves. La professió, amb salaris ajustats i llargues jornades de treball, ha deixat de ser atractiva. El repte del transport per a la propera dècada serà trobar el recanvi a l'elevat nombre de xòfers que es jubilaran.

"Aquesta feina és dura, no saps què et pots trobar ni pots planificar molt."

Al volant d'un camió des de fa dècades, en Joan Codinach afegeix: "Cada cop hi ha més gent més gran, i de gent jove en puja poca".

 

 

La realitat, segons les patronals del sector, és que l'edat mitjana dels treballadors augmenta un any cada any. Ser xòfer de camió va ser una via de reciclatge per a treballadors durant la crisi, però ara ja no és atractiu. Salaris ajustats, llargues jornades de treball i el cost de treure's els carnets i els certificats resten atractiu perquè hi hagi un relleu generacional. I els transportistes ho saben.

"Els salaris han desmotivat aquest lloc de treball. Per repartir a Catalunya es paguen uns 1.400 euros i el transport nacional i internacional suposa un sou d'uns 2.000 euros", assegura l'assessor de Transports del Gremi de Transports i Logística de Catalunya, Joaquim Gil.

Volants gairebé sense conductors

"Un conductor d'un toro elevador en un magatzem treballa vuit hores i dorm a casa cada dia. Cobra el mateix que un camioner, que no sap quants dies serà fora de casa."

Una situació que percep cada vegada més Evaristo Magaña, president de l'Associació de Transportistes Agrupats Condal.

Camioner jove i amb experiència és una utopia al sector. Ho van comprovar empresaris del gremi català creant un perfil en un portal de feina: xòfer de 40 anys amb una vintena d'experiència. Li van ploure les ofertes en poques hores. Algunes empreses li oferien un contracte immediat i més ben pagat que la mitjana del sector.

 

 

La realitat a les empreses, però, és una altra. Segons el gerent de Fredist, Joan Casanovas, es podria absorbir més feina a la seva nau de les Masies de Voltregà, que dona feina ja a un centenar de camioners, però no volen agafar més projectes perquè no veuen viable trobar, de cop, 5 o 10 xòfers. Assegura, a més, que el comerç a internet ha augmentat el transport, però els venedors els ajusten molt el preu i "incrementar els salaris és complicat sense gaire marge per als beneficis".

Des del gremi alerten que aquesta situació és la conseqüència de cobrar preus del transport de fa una o dues dècades, quan per exemple repostar gasoil era la meitat d'econòmic que ho és ara. "Això ha empobrit el sector", lamenta Joaquim Gil.

La crisi va fer pujar autònoms al camió

Autònom, major de 45 anys, sense estudis i alhora camioner. La crisi va posar aquest perfil al volant de molts camions perquè el transport era una font d'ingressos ràpida. Per als empresaris, era un servei més econòmic que tenir assalariats. Així, l'empresa Fredist podia augmentar el servei, però els nous reglaments bloquejaran l'accés a la professió.

A partir de l'1 de juliol de l'any que ve, als autònoms se'ls exigirà FP o Batxillerat.

"En un 80% dels casos, aquest perfil sense estudis, iniciava aquesta activitat empresarial perquè veia un bon futur laboral i una bona manera de guanyar-se la vida. La nova normativa provocarà que tota aquesta gent quedi exclosa del sector".

En Pere Cuberas circula des de fa anys per la carretera i reconeix que l'atrau el dinamisme de la professió: "cada dia és diferent tot i anar al mateix lloc". Malgrat aquesta passió, creu que actualment hi ha molts entrebancs:

"Per començar es necessiten uns 3.000 euros per treure's el carnet i els certificats d'aptitud".

Engrescaria els joves que volen pujar a un camió si poden ser assalariats, perquè "com a autònoms m'ho pensaria una mica més". Els costos salarials per a les empreses són elevats ja que és una professió de risc. Això provoca, segons Magaña, que les empreses externalitzin la feina i s'instal·lin en països de l'Europa de l'est o Portugal, on aquesta despesa a la seguretat social pot arribar a ser un 50% més baixa que a Espanya.

 

 

El sector viu una situació complicada i busca qualsevol solució. Els transportistes asseguren que trobar camioners s'ha convertit en una aventura.

Una de les solucions que han trobat les empreses és trucar a les autoescoles per demanar-los que els avisin quan algú s'examni del permís de camioner. I el telèfon sona poc. Ni xòfers ni nous grans camions. La prova és que en circulen ben pocs amb una matrícula que comenci per la lletra K. La lletra dels últims vehicles que han sortit dels concessionaris.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut