El reconeixement facial de Mercadona, investigat per l'Agència de Protecció de Dades
Els sistema pot ser imprecís i tenir escletxes de seguretat que vulnerin el dret a la privacitat dels usuaris
El reconeixement facial de Mercadona, investigat per l'Agència de Protecció de Dades

El reconeixement facial de Mercadona, investigat per l'Agència de Protecció de Dades

Els sistema pot ser imprecís i tenir escletxes de seguretat que vulnerin el dret a la privacitat dels usuaris

Actualitzat
TEMA:
Protecció de dades
El reconeixement facial pot vulnerar el dret a la privacitat Europa Press/Mercadona

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha obert una investigació d'ofici sobre el sistema de reconeixement facial que Mercadona ha començat a implantar als seus centres comercials per evitar l'entrada de persones que tinguin una ordre d'allunyament dels seus establiment o del personal que hi treballa. L'AEPD ha iniciat l'expedient arran dels dubtes que ha generat l'aplicació d'aquest sistema als usuaris.

Malgrat que l'empresa de Juan Roig assegura que el sistema s'ha desenvolupat en contacte amb l'AEPD, alguns aspectes fan dubtar que es compleixi el reglament europeu de protecció de dades.
 

Extralimitacions i dubtes

Fonts jurídiques consultades pel 324.cat que volen conservar la confidencialitat creuen que la mesura no guarda proporcionalitat amb la finalitat perseguida i que, per tant, excedeix els límits al dret de la privacitat dels consumidors de la cadena de supermercats.

Les mateixes fonts apunten que, en aquest cas, l'interès públic és molt dubtós, ja que es busca l'interès de l'entitat privada, no pas la del ciutadà, que en pocs casos resultarà beneficiat per aquesta mesura. I hi veuen "molta desproporció i un fortísssim impacte en el dret a la privacitat de les persones físiques".

Tampoc no queden clares les característiques de la base de dades d'imatges sobre la qual funciona el sistema de reconeixement facial: si són fotografies d'expedients judicials o policials o bé imatges de Mercadona mateix.
 

Mercadona assegura que les imatges s'esborren al cap de 0,3 segons de captar-les, si no es corresponen amb cap de les persones que es vol vetar. I que, per comparar, s'utilitzen les que l'empresa ha captat i que aportaria en un procés judicial, en cas de delicte. I en cap cas no es crearia una base de dades.

El sistema es vol provar a 40 establiments de la firma de les Balears, l'Aragó i el País Valencià.

El sistema es provarà en 40 establiments a les Balears, l'Aragó i el País Valencià (Europa Press/Mercadona)

Fins a 20 milions d'euros de sanció

L'AEPD és un organisme independent encarregat de vetllar pel compliment del dret a la privacitat de les persones i té capacitat sancionadora. I, segons el reglament europeu de protecció de dades, a l'article 83.5, Mercadona es podria exposar a una multa de fins a 20 milions d'euros o bé el 4% del volum del negoci anual de l'empresa, i s'optaria per la xifra de més quantia.

Precisament, l'AEPD alerta de les equivocacions en l'ús de la biometria que afecten la protecció de dades en què destaca la imprecisió i la vulnerabilitat del sistema, que pot donar falsos positius i té escletxes de seguretat.

D'altra banda, a través de les xarxes socials, diversos usuaris s'han preguntat quina eficàcia pot tenir aquest sistema mentre sigui obligatori l'ús de mascareta.

Aquesta qüestió ha estat denunciada darrerament per moviments com el "Black Lives Matter" ("La vida dels negres compta"), que assegura que un dels aspectes que generen deficiencies en aquests sistemes són els trets racials, que són causa d'exclusió social o d'errors policials i judicials.

IBM, Amazon i Microsoft han aparcat la recerca en aquest camp i han suspès la venda d'aquesta tecnologia a cossos policials, als Esats Units, arran de la mort de George Floyd.

ARXIVAT A:
Protecció de dades Seguretat
Anar al contingut