El rap, eina pedagògica per activar la creativitat dels joves
Tot i les mesures de prevenció, els centres educatius han pogut tirar endavant projectes que converteixen l'art, la fotografia o la música en bones eines pedagògiques
El rap, eina pedagògica per activar la creativitat dels joves

El rap, eina pedagògica per activar la creativitat dels joves

Tot i les mesures de prevenció, els centres educatius han pogut tirar endavant projectes que converteixen l'art, la fotografia o la música en bones eines pedagògiques

Carolina Rosich Actualitzat
TEMA:
Educació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Aquest curs escolar està sent especialment difícil als centres educatius. Però, tot i les mesures de prevenció, s'han pogut tirar endavant projectes que surten de les assignatures curriculars i que creen vincles entre la comunitat educativa i la cultura. L'objectiu és convertir l'art, la fotografia o la música en bones eines pedagògiques.

Un dels projectes que treballen per aconseguir-ho és Versembrant, que introdueix la cultura hip-hop en escoles, instituts i casals de joves. És una escola popular itinerant que pretén fomentar la consciència crítica del jovent, mitjançant l'art urbà i el hip-hop.

És el que està treballant un grup d'ESO de l'escola Servator, de Sabadell, que rapeja sobre experiències vitals al voltant del racisme i la xenofòbia. Són algunes de les problemàtiques que aborden als tallers de rima i rap que proposa el projecte Versembrant,

La rapera Alba Martínez Bittah, membre del grup Tribade, s'encarrega de fer-los perdre la por del full en blanc i els guiarà en l'escriptura d'una lletra de rap.

Bittah explica que el rap desperta des de qüestions tècniques, com l'escriptura, la creativitat o la imaginació, fins a coses més psicològiques, com, per exemple, els relats de vida que es poden fer.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by VerSembrant (@versembrant)


Pau Llonch, economista i artífex d'aquest projecte, defensa que cal aprofitar la connexió que els joves tenen amb el rap i la cultura hip-hop per despertar-ne la creativitat, l'expressió escrita i la cohesió en tot tipus de centres educatius.

"La millor manera d'aprendre a escriure és escriure sobre un mateix, i això és una mica en què consisteix el rap."


El rap sempre ha estat --assegura Pau Llonch-- un estil basat en el relat personal. Es tracta de posar la vida personal de cadascú al centre, una cosa que a vegades troben a faltar a les aules, afegeix.

La comunitat educativa els ha rebut amb els braços oberts i també ho han fet casals de joves com el del Poblenou, on ja estan a punt per a la gravació dels temes.


Redescobrir l'entorn a través de la fotografia

Però hi ha altres programes que connecten el sistema cultural amb el sistema educatiu.

Per exemple, Creadors en Residència, que ja fa dotze anys que proposa un espai de treball compartit entre artistes, alumnes i docents, en centres com el Narcís Monturiol.

Durant tot aquest curs, Consuelo Bautista, una de les grans fotògrafes de Barcelona, demana als alumnes que redescobreixin el seu entorn, el barri de Montbau, a través de la fotografia.

La fotògrafa el que pretén és que aprenguin a mirar el seu entorn, a descobrir i a descriure el que tenen al seu voltant.

Omaima Smouni, alumna de l'institut Narcís Monturiol, fent una fotografia

Omaima Smouni, alumna de l'institut Narcís Monturiol, explica que vol que li surti de veritat el seu costat artístic. I la Laia Méndez, també alumna del mateix institut, diu que des que estan amb la Consuelo no veu les coses com abans, sinó que ara s'imagina cada dia una foto.

L'escriptor i músic Martí Sales també va participar en aquest programa, que promou l'Institut de Cultura i el Consorci d'Educació de Barcelona. La creativitat hi és, diu; només cal activar-la.

Martí Sales, escriptor, traductor i músic, diu que es va sorprendre moltíssim de l'altíssima qualitat literària del que escrivien, es troba moltes coses que diu que mai s'hauria pensat que podien sortir del no res.

Sales explica que no hi ha un no-res, perquè la potencialitat creativa dels adolescents, dels infants i de la població en general és altíssima, només cal donar l'oportunitat perquè surti.

ARXIVAT A:
Educació Música

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut