L'antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca (Europa Press/David Zorrakino)

El projecte que ha de salvar Nissan perdrà part de les ajudes europees per falta d'avals

Nou entrebanc per a la reindustrialització de l'antiga factoria de Nissan a la Zona Franca perquè el projecte no aconsegueix tots els avals bancaris que necessitava i es veu obligat a renunciar a la meitat de les ajudes europees

Iván GutiérrezActualitzat

Nou obstacle a la reindustrialització de Nissan Zona Franca i els seus 1.300 treballadors a l'atur. El projecte que ha de seguir amb l'activitat no podrà comptar amb totes les ajudes europees que li havien preconcedit perquè no ha aconseguit els avals necessaris.

L'entrada dels avals va ser d'infart i no va tancar-se fins a la mitjanit a la notaria Viola Pardo Córdoba de Barcelona. Fonts coneixedores de la negociació expliquen que a les 22.30 del vespre "tot s'ensorrava", el Banc Sabadell va estar a punt de retirar-se i això va provocar un efecte dominó amb altres bancs, com Andbank, que també retiraven el seu aval si els altres no hi eren. Finalment, un intercanvi de trucades va fer que, com a mínim, s'aconseguissin els avals amb què el hub ja comptava ara fa un mes.

Només té avals per cobrir 48 milions d'euros, la meitat dels que necessitava per optar als 107 milions que el Ministeri d'Indústria ja havia anunciat que li donava a fons perdut. En definitiva, la mateixa situació que ja va avançar TV3 fa un mes.

Però, per a què necessita els avals i qui els hi demana? El projecte de QEV, B-Tech i Goodman per fabricar vehicles elèctrics a l'antiga fàbrica de Nissan havia obtingut una ajuda de 107 milions d'euros a través del PERTE de l'automòbil (ajudes europees) que atorga el Ministeri d'Indústria, però per rebre-les necessitava que diverses entitats bancàries avalessin el 90% d'aquests diners perquè el Ministeri tingui la seguretat que no se'ls gastaran en altres coses. Per tant, necessitava entre 80 i 90 milions d'euros d'avals, però només ha aconseguit 48 milions. 

Això a la pràctica fa que el projecte sencer pugui disposar de 65 milions d'euros d'ajudes europees, dels quals 53 milions seran directament per a les empreses tractores QEV i Btech. Molt lluny, en qualsevol cas, dels 107 milions concedits pel Ministeri.


Tres dels cinc grans bancs ho rebutgen  

No tenir els avals necessaris per a uns diners que el Ministeri donava a fons perdut és un molt mal senyal d'inici per al projecte. Perquè, a diferència d'altres ajudes del mateix PERTE, pràcticament tots els diners dels 107 milions d'euros eren subvenció (i no pas crèdit tou, que sí que s'ha de tornar).  

Després de setmanes de negociacions amb diversos bancs, com ara Bankinter, BBVA, Santander, CaixaBank i Sabadell, tres d'aquests cinc bancs no han confiat en el projecte i han decidit no avalar res. Finalment, només CaixaBank (5 milions) i Sabadell (1,5 milions) hi han entrat, a més a més d'Andbank (32 milions), Abanca (4 milions) i l'Institut Català de Finances (ICF), a través d'Avalis (4 milions), amb un total de 48 milions d'euros en conjunt.

És encara més preocupant el fet que només Andbank avali directament, ja que la resta (CaixaBank, Abanca i Sabadell) van donar el sí però amb el contraaval de la Generalitat. És a dir, que si els diners no es gasten bé (i sempre que s'executin), aquests bancs tindrien la seguretat que podrien reclamar a la Generalitat en darrera instància i el risc per a ells seria zero.


Què passa ara amb Nissan?  

La gran qüestió és què passa ara amb el projecte i Nissan. QEV i B-Tech asseguren que podran engegar les parts centrals del projecte que tenien previstes per produir vehicles elèctrics, i que esperen que a la segona convocatòria del PERTE del cotxe elèctric puguin aconseguir la resta de diners. Però res no fa pensar que en el futur sí que assoleixin els avals que ara no han tingut, si no és que hi ha un canvi radical dels esdeveniments.  

Ara la pilota torna a ser a la teulada de Goodman, que és un dels grans inversors del projecte (es preveien uns 300 milions d'inversió total, dels quals ara en podrien quedar uns 250 milions, i Goodman n'aporta gairebé la meitat).

Precisament per això, podrà tornar a collar QEV, B-Tech i les mateixes administracions en el mes de termini que li queda fins a donar el sí definitiu, un cop se li concedeixin els terrenys (ja que al concurs només s'hi van presentar ells liderant el projecte de QEV i B-tech). 

ARXIVAT A:
Nissan
Anar al contingut