El Port de Barcelona es proposa augmentar el valor del comerç exterior als 70.000 MEUR en cinc anys

ACN Barcelona.-El nou Pla Estratègic 2021-2025 del Port de Barcelona s'ha fixat com a objectiu que el valor del comerç exterior que actualment passa per les instal·lacions s'incrementi fins als 70.000 milions d'euros, uns 5.000 més que ara, segons ha explicat aquest dimecres la presidenta del port, Mercè Conesa, en la presentació oficial del document. Conesa i el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, han detallat que el pla gira sobre tres eixos: la sostenibilitat ambiental, econòmica i social. "L'assoliment d'una part sense les altres dues no es pot considerar un èxit", ha afirmat Conesa, que ha assegurat que "no es pot créixer econòmicament sense reduir la petjada de qualitat ni consolidar l''ocupació de qualitat".

Conesa i Carbonell han presentat aquest dimecres al migdia el Pla Estratègic 2021-2025 en un acte a l'auditori de Foment de Treball, acompanyat del vicepresident de la patronal, Joaquim Llansó. Carbonell ha desgranat els 12 objectius inclosos en el pla, quatre per a cada un dels tres eixos.En l'àmbit de la sostenibilitat mediambiental, el director general del Port ha posat l'accent en la lluita contra el canvi climàtic i les accions per descarbonitzar l'activitat marítimo portuària i la reducció de la contaminació i les emissions, com per exemple la ja anunciada electrificació del 50% dels molls perquè els vaixells atracats a port operin amb energies netes. En aquest sentit, ha dit que ja s'ha aconseguit reduir un 30% l'emissió de gasos contaminants en els últims quatre anys. També ha citat el foment de combustibles alternatius per a la maquinària que entra i surt del port i la creació de comunitats energètiques aprofitant que el port es un recinte acotat amb la instal·lació de plaques als teulats de les instal·lacions i magatzems del port.En l'àmbit de les infraestructures, tant Carbonell com Conesa que ara les administracions estan "ben alineades" amb la construcció dels accessos viaris i ferroviaris, que suposarà una inversió de 400 milions d'euros; i s'han referit a l'inici de les obres del complex ferroviari "més gran del sud d'Europa", situat en terrenys e l'antiga llera del Llobregat i d'altres, i a la construcció dels apartadors de 750 metres al corredor amb Saragossa que permetrà l'estacionament de trens més llargs.Pel que fa en un altre dels eixos, el de la sostenibilitat econòmica, el pla del port inclou una major diversificació del negoci portuari i de l'ofertes de serveis. En aquest punt, ha destacat l'important rol de la tecnologia per millorar les operacions, com la xarxa 5G en les maniobres nàutiques, l'aplicació de la intel·ligència artificial per gestionar la mobilitat dels creueristes i la digitalització en l'àmbit ferroviari. D'altra banda, Carbonell ha recordat que el 97,5% de l'espai logístic del port a està ocupat i ha apuntat a la reordenació de l'espai dels creuers, la modernització de la terminal de líquids ja obsoleta i el desplaçament a l'extrem sud de l'activitat de contenidors. A banda, ha demanat que Aena reservi part del seu sòl logístic per al Port.En l'àmbit de la sostenibilitat social, el port aposta per augmentar la comunitat portuària fins a les 40.000 persones que hi treballen diàriament o regularment i assolir la igualtat de gènere i la integració de persones amb discapacitat i risc d'exclusió social. Carbonell, a més, ha anunciat la construcció d'un nou centre de control i la creació de l'oficina de ciberseguretat per fer la transició cap al procés de plena digitalització i innovació.En l'elaboració del IV Pla Estratègic 2021-2025, hi han participat 200 professionals de la Comunitat Portuària de Barcelona i d'altres grup d'interès del port. Un dels principals objectius, ha afirmat Conesa, és generar prosperitat en tota la comunitat i transcendir la funció de port orientat al tràfic marítim per consolidar-se com un espai multidisciplinari.

Anar al contingut