El petit comerç compta vianants per competir amb les grans superfícies

Òscar ArmengolActualitzat

Les associacions de comerciants de 8 ciutats mitjanes catalanes s'han dotat d'una nova eina per poder fer front a la competència de les grans superfícies.

És l'Observatori dels Centres Urbans, que per primera vegada recull de manera rigorosa dades d'afluència de vianants al centre de les ciutats.

Dos sensors

La informació la proporcionen comptadors piroelèctrics instal·lats en fanals dels carrers. Tenen dos sensors: l'un detecta canvis de calor i, per tant, vianants, i l'altre, en quina direcció van.

Les dades les gestionen tècnics de la Universitat Autònoma de Barcelona. Van començar la feina ara fa un any i dels primers resultats es desprèn que els fluxos més alts són als carrers més amables, de vianants o amb voreres amples, i durant la tarda dels dies feiners.

Àngel Cebollada, Departament de Geografia UAB

"Ens demostra que les àrees comercials dels centres urbans són importants locomotores per la vida de les nostres ciutats, amb un element molt important d'atracció de persones."

Ana Vera, Departament de Geografia UAB

"A aquest nivell no existia cap estudi, a no ser que fossin puntuals, de llocs concrets, però no que tingui aquesta idea d'homogeneïtzar ciutats mitjanes."

L'Observatori l'impulsa la Fundació Comerç Ciutadà, que agrupa les associacions de comerciants del centre d'Olot, Figueres, Vic, Granollers, Mataró, Sabadell, Terrassa i Tarragona. I ha estudiat els fluxos en aquestes 8 ciutats.

 

 

Notícia relacionada: De l'hostilitat al lament: el petit comerç acomiada les grans marques del centre

En el cas de Vic, per exemple, els 19 comptadors es van instal·lar als 14 accessos principals a l'àrea comercial, en dos torns de 15 dies, al maig i al novembre. Això ha permès saber que el carrer Jacint Verdaguer és el de més afluència.

A tot el centre de la capital d'Osona, la intensitat mitjana diària supera els 88.000 vianants, més de 15.000 dels quals passen cada dia per aquesta via.

A Terrassa, on la intensitat és més alta, 103.000 vianants, la via amb més afluència és el carrer Major, amb prop de 16.000 persones. Però, aquí, l'estudi aporta sorpreses.

Maria Costa, presidenta de la Fundació Comerç Ciutadà

"La gent ha estigmatitzat molt la Rambla, dient que no hi passa ningú. I hi passen pràcticament les mateixes persones que pel carrer Major. Moltes vegades al comerç es creen llegendes urbanes. I el que no volem és que passi tot això, sinó actuar amb professionalitat."

L'Observatori, presentat aquest dimarts, vol ser, doncs, una eina per planificar estratègies basades no pas en percepcions, sinó en dades, com fan els seus competidors dels centres comercials.

ARXIVAT A:
Economia de butxaca
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut