Monistrol de Montserrat

El nou cremallera de Montserrat entrarà en servei el dia 12

El nou tren cremallera que unirà Monistrol i Montserrat amb un recorregut d'uns cinc quilòmetres entrarà en servei el dia 12. El president de la Generalitat, Jordi Pujol, inaugurarà la infraestructura un dia abans de la posada en marxa. El nou servei preveu transportar uns 1.200 visitants per hora mitjançant cinc trens panoràmics elèctrics. Per la seva banda, Ferrocarrils de la Generalitat ha confirmat que el nou cremallera compleix totes les normatives de seguretat establertes a Europa. Els orígens del tren de Montserrat es remunten a finals del segle XIX.

Actualitzat
El president executiu de Ferrocarrils de la Generalitat, Antoni Herce, ha subratllat que el nou cremallera de Montserrat, que entrarà en servei el 12 de juny, compleix totes les normatives de seguretat establertes a Europa, contradient així el PSC, que va titllar d'"arriscat" iniciar el servei en les pròximes setmanes. Herce i els diversos tècnics de la companyia que l'han acompanyat durant un viatge de proves, amb periodistes, han volgut aclarir que la nova línia, de més de cinc quilòmetres de longitud i que salva un desnivell de gairebé 550 metres, "compleix estrictament totes les normatives administratives i legals" i s'han previst totes les eventualitats. En aquest sentit, han assenyalat que no necessiten cap locomotora d'arrossegament, com demanava el diputat del PSC, Joan Roma, perquè els trens poden fins i tot circular sense energia elèctrica. Quan entri en servei el dia 12, l'endemà que sigui inaugurat per Jordi Pujol, el cremallera serà el mitjà de transport alternatiu al cotxe per arribar fins a la mateixa esplanada del monestir de Montserrat, amb una capacitat de transport superior als 1.200 viatgers per hora. El trajecte, d'uns quinze minuts de durada, pot començar a l'estació de Monistrol de Montserrat, on arriben els trens des de Barcelona o Manresa, o des de l'estació de Monistrol-Vila, la principal de la línia, amb dos aparcaments de 1.000 places per a cotxes i 70 per a autocars, a més de la cafeteria i serveis públics. Durant el primer quilòmetre, el trajecte es cobreix amb un sistema convencional d'adherència, mentre que per als quatre quilòmetres restants s'utilitza un sistema de cremallera. No hi ha passos a nivell i tot el traçat és de via única, excepte a les estacions i en un tram intermedi de via doble d'uns 420 metres de longitud, on es fan els encreuaments de trens i des d'on hi ha les millors vistes del paisatge. La direcció de Ferrocarrils de la Generalitat també vol destacar que la integració de les obres en l'entorn ha estat considerada com un eix bàsic del projecte, que vol contribuir a descongestionar de vehicles l'àrea de Montserrat. El nou projecte de cremallera, el segon d'aquestes característiques, ja que fins ara només funcionava el de Núria, es va presentar al juny de 1999, encara que no va ser fins al gener del 2000 que es va autoritzar Ferrocarrils de la Generalitat a actualitzar els plans constructius i a fer les contractacions d'obres.
Anar al contingut