Barcelona

El mòbil a l'aula, sí, però amb esperit crític: l'opinió del Consell Escolar

Canviar el currículum de Secundària o que hi hagi un docent referent en protecció de dades, entre les propostes de l'organisme

Irene Vaqué ReigActualitzat

Els telèfons mòbils i tauletes han d'entrar a les aules de Primària i Secundària, però no de qualsevol manera. Aquesta és l'opinió del Consell Escolar de Catalunya (CEC), l'organisme superior de consulta en l'ensenyament, que s'ha posicionat sobre aquest tema a petició del Departament d'Educació.

L'informe del Consell argumenta que les escoles i instituts no poden obviar la preponderància que l'ús de dispositius mòbils i les xarxes socials té en la societat i, especialment, en l'entorn dels joves. Ara bé, alerta que cal ensenyar-los a fer-ne un ús "moderat, crític i productiu":

"No hem de confondre ús i competència. L'atractiu que exerceixen aquests dispositius entre el jovent no implica que hagin assimilat la competència en les seves pràctiques educatives, la qual cosa hauria de comportar fer-ne un ús moderat, crític i productiu, i una gestió acurada de la seva identitat personal."

 

Canviar el currículum

Saber distingir les notícies falses o gestionar la identitat digital personal i la laboral i impedir que determinades empreses pugin fer un ús "interessat i lucratiu" d'aquestes dades són aprenentatges que cal traslladar als alumnes, recull l'informe.

Els experts de la subcomissió de cultura digital admeten que, en general, el professorat no està prou format en aquest àmbit. També reclama canvis en el currículum:

"El currículum de secundària no recull amb prou detall el desenvolupament del pensament crític i caldria reforçar la formació dels docents en aquest aspecte. El rigor i acompanyament en els centres en relació amb el pensament crític no està garantit i per acompanyar l'alumnat és fonamental disposar de docents amb formació actualitzada."

 

La importància de la protecció de dades

El Consell Escolar també advoca perquè a cada centre hi hagi un docent responsable de protecció de dades "que entengui els problemes que pot tenir el centre escolar" i que pugui fer una intervenció ràpida amb l'alumnat, plantejant-se actuacions amb les xarxes socials o decidint com i on trobar assessorament.

Joves fent servir el mòbil (Dean Moriarty/Pixabay)


Entre els possibles conflictes hi ha el ciberassetjament. Els experts posen de manifest que cal fer campanyes informatives i de sensibilització per explicar les com prevenir-lo, detectar-lo i combatre'l.

També convé que els menors siguin conscients de les conseqüències que pot tenir la seva activitat a internet. El CEC recorda que la llei de protecció de dades fixa la majoria d'edat en els 14 anys.

Millorar la motivació

El CEC remarca que l'ús dels mòbils és un al·licient per als estudiants. "Pot representar un suport per a treballar la inclusió d'una part de l'alumnat que, de vegades, se sent exclòs del sistema", afirma, a més de contribuir a "augmentar la motivació" del grup.

També serveixen per fomentar el treball cooperatiu i col·laboratiu, una eina que servirà als alumnes de cara a una "futura inserció laboral".


I les famílies?

El document del Consell Escolar destaca el "paper determinant" de les famílies com a model per als fills a l'hora d'utilitzar els mòbils i les xarxes socials. Les recomanacions dels experts passen perquè els joves tinguin unes normes clares en l'ús dels dispositius:

"Cal un clima de confiança per poder consensuar unes regles clares i unes normes d'ús. En el marc familiar és aconsellable pactar i limitar els horaris i tenir els aparells tecnològics en llocs visibles i en espais comuns de pas."

Només així, afegeixen, els més joves aprendran a fer un ús saludable dels mòbils.

L'informe del Consell sobre bones pràctiques en les tecnologies mòbils a l'aula actualitza el que ja va aprovar el 2015.

 

 

ARXIVAT A:
Educació Tecnologia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut