El mar s'omple d'embarcacions que porten turistes de manera il·legal

S'anuncien a les xarxes, rebenten preus i fan competència deslleial sense garanties de seguretat

Mariona Piqué Regí / Laia Mestre SopeñaActualitzat

L'Oscar Solà fa vint anys que es guanya la vida portant turistes a navegar amb el seu veler, el Mabrouk. És patró professional i té la llicència corresponent per poder-ho fer, és propietari de l'empresa Mabrouk Sailing però des de fa un temps veu amb impotència com el mar s'omple d'embarcacions il·legals.

"És com si algú amb el seu cotxe particular pel carrer agafés gent i cobrés per fer-ho. És competència deslleial, ells passen menys inspeccions, molts no tenen el material de seguretat necessari. I sobretot la gent ha de saber que si hi hagués qualsevol tipus d'accident l'assegurança no ho cobreix. Són embarcacions que porten banderes estrangeres i sense els permisos necessaris per exercir la professió."

 

 

Els xàrters il·legals sovint no paguen amarratges, no tenen port base, ni sistema de retirada d'aigües fecals o el patró, no disposa de titulació oficial. Un còctel perillós difícil de controlar. Quan els para la Guàrdia Civil diuen que són tots amics i que no hi ha cap tipus d'intercanvi econòmic.

S'anuncien a les xarxes, rebenten preus i fan competència deslleial sense garanties de seguretat.

Aquestes embarcacions s'anuncien a la xarxa, a través de pàgines web. Segons Miquel Guarnier, secretari general d'ADIN, l'Associació d'Empresaris d'Indústries, Comerç i Serveis Nàutics:

"Igual que hi ha determinades plataformes d'internet que ofereixen apartaments... passa el mateix amb el món nàutic. Crec que també s'hauria de fer un seguiment des de l'administració."

 

 

Com saber si una embarcació és il·legal?

Cada embarcació té una matrícula amb una numeració, i les de lloguer han de tenir la sisena, i quan estan amb la setena és que són d'ús particular.

A les illes Balears, és on hi ha el mercat més gran de demanda d'embarcacions i n'hi ha moltes d'il·legals. El govern, des de la direcció general de Ports i Aeroports han endurit les sancions que poden arribar als 100.000 euros i han posat un grup de persones rastrejant la xarxa a la recerca d'embarcacions il·legals.

 

 

Josep Maria Jiménez, és president de la comissió de xàrters de l'Associació Patronal d'Empreses Marítimes (APEAM), i creu que aquestes pàgines d'internet on s'anuncien els xàrters il·legals.

"Són com un AIRBNB del mar, i ara es controla que els que es publiciten tinguin l'autorització corresponent."

També han creat un registre públic nàutic amb totes les embarcacions legals, segons Josep Maria Jiménez:

"Qualsevol persona que vulgui llogar una embarcació a Mallorca, a les Balears, pot entrar a la direcció general de ports, buscar la matrícula de l'embarcació i veure si té autorització".

 

 

Amb totes aquestes mesures ja han començat a veure resultats a les Balears i han vist com s'han reduït a la meitat. Demanen que aquestes mesures es puguin aplicar aquí a Catalunya, el departament de Territori de la Generalitat diu que ho està estudiant i que fa inspeccions puntuals.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut